המוצא חפץ או מכשיר אסור יש הסוברים דאין להשיבו כיון שחייב מדאורייתא להפריש חבירו מן האיסור (עי' חוט השני מילי דנזיקין עמ' שי"ג) ויש חולקים וסוברים שגם חפץ האסור באכילה או בשימוש חייב בהשבתו, אלא שכאשר בעליו חושב לאכול או להשתמש בו או למוכרו לישראל לא יחזיר את החפץ עצמו אלא חייב למוכרו לגוי ויחזיר את דמיו לבעלים (עי' משפט האבידה סי' רנ"ט) ויש שהורו שאם יש בחפץ שימושי היתר יש להחזיר לבעליו ורק צריך להודיעו שאסור להשתמש בו באיסור (שו"ת משנת יוסף ח"י סי' קפ"ה).
אם מצאת אותם בדרך נפילה ולא בדרך הנחה שיש לתלות שיבואו הבעלים לקחתם, ועבר כמה זמן שודאי נתייאשו הבעלים, והגבהת לאחר יאוש, תוכל לקחתם לעצמך (שו''ע חו''מ סי' רס ס' ט, שו''ת ציץ אליעזר חלק יב סימן פח).
צריך לכבותו או להודיע לחבירו על כך מדין מצוות השבת אבידה (ע"פ השו"ע סי' רנ"ט ס"ט עיי"ש).
המוצא מעות בבנק על הדלפק וכ"ש מהדלפק ולחוץ מקום שהרבים נמצאים שם לקבל שירות מהבנק, הרי זה שלו, כי הבנק אינו יכול לזכות בכסף בקנין חצר שהרי רבים נכנסים ויוצאים שם וה"ז כמו מוצא בחנות (עי' שו"ע חו"מ סי' ר"ט ס"ה, ועי' שו"ת אגרות משה חו"מ ח"ב סי' מ"ד).
הנוהג ברכב שלא כפי חוקי התנועה כגון שנוסע במהירות מופרזת ומתקרב למקום שאורב שם שוטר, האם יש חיוב להזהירו?
היות ואין עליו סימן הכסף שייך לך ואין הביהכנ"ס זוכה בו מדין קנין חצר (מג"א או"ח סי' קנ"ד סקכ"ג, חת"ס או"ח סי' מד', שו"ת משנה הלכות ח"ו סי' רפז). שו"ת תשובות והנהגות ח"א סי' תת"נ).
אף בחפץ שמבוטח בחברת ביטוח שאם יאבד ישלמו לבעליו את ערכו, אין בכך לפטור את המוצא להחזיר את האבידה לבעליה שהתורה לא תלתה חיוב זה בהפסד שיהיה למאבד אם לא ישיבו לו את האבידה אלא בכל מקום שהאבידה עצמה שווה פרוטה חייב להחזיר (שו"ת חלקת יעקב חו"מ סי' כ"ב).