בית - מה חדש - תיקוני הזוהר - חודש אלול

.

 תיקוני הזוהר - חודש אלול 


ה' אלול התשפ"ד | 08/09/2024 | 20:00


רמזים בספר התיקונים על הקריאה והעסק בו בחודש אלול

בהקדמת המדפיסים את ספר תקוני הזוהר עם ביאור הגר"א כתוב: יעוין בסוף הקדמת בעל כסא מלך ועוד בכמה ספרים קדושים, שהלהיבו מאד ללמוד התקוני זהר בארבעים יום שמראש חודש אלול עד יום הכפורים, ואולי יש להסמיך לזה ממה שכתוב בתיקון ו' "ויפתח נח את חלון התיבה, ודא יום הכפורים", וכתב בביאור הגר"א שם: וזה שאמר "מקץ מ' יום" הידועים מראש חודש אלול. ובכמה מקומות בזהר וברעיא מהימנא אמרו על התקוני זהר "דאיהו כגוונא דתיבת נח" כידוע.
ובתחילת ביאור הבאר לחי רואי כתוב: התקוני זהר הקדוש לימי אלול ועשרת ימי תשובה, וכן כתב הכסא מלך בהקדמתו הא' והב' כי לימוד התקוני זהר בחודש אלול מטהר הגוף והנשמה, וסגולתו לקרב קץ הגאולה במהרה בימינו. על כן רמוז לעניית דעתי בתחילתו: רבי שמעון (הוא שם המחבר התנא הקדוש זי"ע) 'אזל 'ליה 'וערק 'למדברא ר"ת אלול (הובא במבוא לתיקו"ז עם פירוש מתוק מדבש).

הטעם שקוראים דוקא תיקוני הזוהר

מודעת זאת בכל הארץ מזמן אשר הציץ וזרח אור יקרות של שני מאורות הגדולים ספר התיקונים וספר הזוהר קיימו וקבלו היהודים קהל עדת ישראל להחזיק בלימוד הקדוש של התיקונים והזוהר, יחיד ורבים, מנער ועד זקן. והגם דאין לאל ידם להשיג ולהבין סוד אמרות טהורות שבספרים הקדושים האלה, אף על פי כן שותים בצמא את דבריהם ומתלהבין בקריאתם מאד מאד. ברם אם החזיקו במקום אחד בלימוד זוהר הקדוש מאה אנשים, הנה בלימוד התיקונים מחזיקים אלף אנשים, כי כמעט רוב בעלי בתים מחזיקים בלימוד התיקונים. וזה דרכן ומנהגם בכל שנה ושנה מן ראש חודש אלול ועד יום הכפורים. והטעם שנתפשט לימוד התיקונים בימי התשובה יותר מן הזוהר, מפני כי כל אדם אשר יחטא הוא פוגם יותר בעשיה באבי"ע שבה, וידוע כי השבעים תיקונים שעשה רשב"י זיע"א כיון שנדרשים יותר בדרך המספר, על כן לימודם מתקן בעולם העשיה יותר, ששם הוא סוד המספר והחשבון, לכן בימי התשובה שהם מן חודש אלול רגילים הכל בספר התיקונים (הבן איש חי בהקדמת ספרו "בניהו" פירוש על תיקוני הזוהר).

לנצל את הימים האלה להפוך לבריה חדשה

בארבעים ימים שמראש חודש אלול ועד יום הכיפורים יש תתק"ס שעות, כמנין הלוגין של מקוה. במקוה יש ארבעים סאה, ובכל סאה יש כ"ד לוגין, יוצא תתק"ס לוגין. אדם טובל במקוה ויוצא חדש.

אם אדם ינצל את הימים האלה מראש חודש אלול עד יום הכיפורים הוא יוכל להיות בריה חדשה ממש. ולמה מקוה צריך תתק"ס לוגין? כי ידוע שהאדם מורכב מארבעת היסודות וסימניך - ארמ"עאש, רוח, מים, עפר, וכל אחד מה-ארמ"ע כלול מהארבעה, האש כלולה מארמ"ע של אש, וכן על זה הדרך, ארבע כפול ארבע סה"כ י"ו. אדם שלא הולך בדרך ה' הוא פוגם ביסודות שלו, וכשהוא רוצה לשוב בתשובה צריך לתקן כל הארבעה יסודות דארמ"ע המעורבים מטוב ורע להכניסם לקדושה. ואיך מבטלים את הרע שבהם? ברוב! וצריך פי ששים, י"ו כפול ששים יוצא תתק"ס, זה שכתוב "ויהי ה' את יוסף" יוסף אותיות י"ו פעם ס'.

ולכן יעסוק בחודש זה בזוהר הקדוש ובפרט בתיקונים שהרי "דף זוהר" עולה ש"ב, כמנין פעמיים מקוה. ובפרט יעסוק בחודש אלול בתקוני הזוהר כי הוא מתקן בעולם העשיה בחינת נפש האדם.

אם אדם זוכה ויוצא למלחמה נגד יצר הרע וחוזר בתשובה אז ושבית שביו, כל ניצוצי הקדושה שלקחה הסטרא אחרא בשב"י, זה עתה ע"י התשובה מוציא בולעם מפיהם, ובפרט ע"י תורת השב"י שהוא רשב"י. כי ידוע שע"י עוונותינו גרמנו שיש הרבה ניצוצי קדושה שנפלו ונשבו בקליפות, היצר הרע מתגרה באדם ומכשיל אותו בעבירות, ואז ניצוצי הקדושה - המצוות והמעשים טובים, נופלים בקליפות והיצר שובה אותן ולוקח אותן לסטרא אחרא. ומניצוצי קדושה אלו שנפלו לטומאה, הסטרא אחרא מקבלת חיות וכח. וזה שכתוב "כי תצא למלחמה" - אדם יצא למלחמה נגד היצר הרע, "ונתנו ה' אלהיך בידך" - יעזרו לך מן השמים לנצח את היצר הרע, ו"שבית שביו" - תזכה להחזיר את השבי שהם כל ניצוצי הקדושה שלקח היצר הרע ושם בטומאה, בחזרה למקומם אל הקדושה, כמו שכתוב "חיל בלע ויקיאנו". "ושבית שביו", שב"י ר"ת שמעון בר יוחאי, כי על ידי רבי שמעון בר יוחאי ועל ידי לימוד הזוהר הקדוש מוציאים הרבה ניצוצי קדושה מתוך הסטרא אחרא ומחזירים אותם לקדושה, ובפרט בחודש אלול על ידי עסק בתיקוני הזוהר נוכל לתקן את שקלקלנו.

למעבר לסגולות ותפילות להורדת תיקוני הזוהר הקדוש מחולק לפי הימים לחץ כאן >>>