קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר מבחן דף היומי 121

קאבר זמני היום לשבוע פרשת קרח התשפד

 

שנה גודל טקסט

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת עקב - חס"ה לשבת


רבי יוסף שמואלי  | ט"ו אב תשפ"ג  |  02.08.2023  |  15:50


קאבר חסה לשבת עקב

חידוש

וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם אֶת בְּנֵיכֶם לְדַבֵּר בָּם בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ" (יא, יט)

בספר בנועם שיח כתב כי אין לך חינוך טוב יותר לילד מאשר כשהוא רואה את התנהגותו החיובית של אביו, מאידך, אין לך חינוך שלילי יותר מאשר זה הנובע ממי שהתנהגותו נוגדת את הנשמע מפיו. את דרשת רבותינו (יבמות קיד.) "...להזהיר גדולים על הקטנים" פירשו הקדמונים כך: 'להזהיר' מלשון זוהר. דהיינו ש'הגדולים' צריכים להזהיר, להאיר ולהקרין מאישיותם 'על הקטנים'!

סיפור עם עתיק יומין מספר על מוכר כובעים שעבר ביער והתנמנם מתחת לאחד העצים. כשהתעורר גילה שכל כובעיו נעלמו, מלבד כובעו שלו. על ענפי העצים שסביבו הריעו בקול גדול קופים חבושי כובעים. מוכר הכובעים נופף באגרופיו והקופים חזרו אחריו. הוא רקע ברגליו והקופים אחריו. הוא איים בזעקות והקופים ניסו לחקות את קולו. ואז מרוב זעם ותסכול את השליך לקרקע את כובעו, הקופים חזרו אחריו והשליכו לרגליו את כל הכובעים... אמר פעם מחנך גדול להורים: "ילדים מעולם לא הצטיינו בקשב להוריהם... אבל אף פעם לא הפסיקו לחקות אותם. הם מוכרחים, כי אין להם דגמי חיקוי אחרים קרובים יותר". מכאן נוכל ללמוד - אומר הגרי"ש אלישיב זצ"ל - שכדי להיות מחנך טוב ולהורות את בניו ובני ביתו בדרך ה', אין צורך להרבות במילים, העיקר זה הדוגמא האישית. כשילד רואה את אביו מתנהג כיאות והולך בדרכי המוסר והמידות הטובות, אין לך חינוך טוב מזה.

 

סיפור

"וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם יְהֹוָה נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָֽרְאוּ מִמֶּֽךָּ" (כח, י)

מסופר על רבי אריה לייב בעל השאגת אריה, שהיה רב בעיר וולאז'ין. פעם נסע בדרך והיה יושב תחת אוהל העגלה, כשהוא מעוטר בטלית ובתפילין, ולמד שם. וגם העגלון כך היה לבוש בתפילין והתפלל. כשנסעו בדרך ליד יער אחד, יצאו מתוך היער חמישה גזלנים וכלי זיין בידם, העמידו את הסוסים ואמרו לעגלון, תן לנו את המעות הנמצאות בידך. בעל השאגת אריה אשר העמיק בלימוד לא שמע ולא ראה אותם, עד שהתחיל העגלון לצעוק, רבי אוי נא לנו, כי בסכנה גדולה אנחנו. הגאון היטה את ראשו חוץ לאוהל העגלה והביט עליהם לראות מי המה. כשראו אותו הגזלנים מיד נפלה עליהם אימה ופחד וברחו כולם לתוך היער.

לאחר שחלפה הסכנה, פנה העגלון לרבי אריה לייב ושאל אותו, רבי הגד לי, מפני מה ייראו מפניכם יותר ממני, הלא לפי ראות עינם ראו כי אני איש צעיר לימים בעל כוח וגבורה יותר מכם, שהרי אתם נראים זקנים. ענה לו הגאון, דע לך, לא מפני הכח הגופני שלי ברחו, אלא מפני התפילין שבראשי ברחו, כמו שכתוב (דברים כח, י) "וראו כל עמי הארץ, כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך", ותניא (ברכות ו.) רבי אליעזר הגדול אומר, אלו תפילין שבראש, לכן כאשר ראו את אור קדושת התפילין שלי ברחו.

שאל העגלון, ילמדנו רבנו דעת, הן הלא גם אני הייתי לבוש בתפילין על ראשי, ולמה לא יראו מפני סגולת תפילין שלי? ענה לו הגאון, דע כי הלא חז"ל (הנ"ל ברכות) אמרו "אלו תפילין שבראש", ולא אמרו תפילין שעל הראש, כי קדושת מצות תפילין צריכה להיות בפנימיות הראש, האדם צריך להניח את התפילין כדין ובכוונה של מצוה. אמנם אצלך היו התפילין רק על הראש כמצות אנשים מלומדה, בלי שום כוונת המצוה, ולכן, לא יראו הגזלנים ממך.

 

הלכה

התרת נדרים 40 יום קודם ראש השנה

ביום כ' לחודש אב (יום שני הקרוב ה-7.8) עושים התרת נדרים שהוא ארבעים יום קודם ר"ה, וטוב לעשות התרה בעשרה. ונהגו עוד לעשות התרה בער"ח אלול שהוא ארבעים יום קודם יום הכיפורים, ומנהג יפה הוא כדי שיוּתַר לו נזיפה ונדוי בבי"ד של מעלה. ויזהר מכאן ואילך בכל עניניו שלא יתחייב נזיפה או נידוי בבי"ד של מעלה, כדי שתהיה תפילתו נשמעת בר"ה וביוהכ"פ.

 

ברכת המזון

א. יש אומרים שאם אכל ולא שתה מים, אם הוא תאב לשתות אינו חייב לברך ברהמ"ז מן התורה, אלא רק מדרבנן, לפיכך אם אכל ולא שתה מים והוא תאב לשתות, ישתדל בכל כוחו להמציא מים, או להמתין עד שיביאו לו מים, וישתה כדי שיברך ברהמ"ז מן התורה, אליבא דכולי עלמא.

ב. מאחר שברכת המזון עושה תיקון גדול על השולחן, לכך הזהירו חז"ל לשייר פת על שולחנו בעת שמברך. ולא ישאיר כלים ריקים כגון כפות כוסות קערות וכדומה בזמן הברכה. וכן יסיר הסכין מעל השולחן בין בחול ובין בשבת.

ג. לפני שמברך ברכת המזון יטול מים אחרונים, וקודם לכן יאמר "מים אחרונים חובה", ויכוין לסלק ולדחות מעל השולחן הסטרא אחרא. ויזהר שיהיו מים אחרונים מעט ולא הרבה, כי המה חלק הסטרא אחרא.

ד. האוכל סעודה של פת, צריך לברך ברכת המזון במקום שאכל. ומפינה לפינה באותו בית, אינו שינוי מקום, ואפי' כשאין רואה מקומו הראשון. ואם יצא ממקומו והלך למקום אחר, אם היה הדבר במזיד, צריך לחזור למקומו הראשון ויברך שם. ואם בירך במקום שנזכר, יצא ידי חובה. ואם היה הדבר בשוגג רשאי לברך במקום שנזכר. והמחמיר לחזור למקומו הראשון ולברך שם, תבוא עליו ברכה.

 


מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

חס"ה לשבת פרשת תרומה

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת דברים - חס"ה לשבת

איך דחה רבי יהונתן אייבשיץ את היצר הרע לפני גיל מצוות? למה בכה רבי אברהם רפול כשראה את האריה שואג? ואיך 'מכינים' בגדים לשבוע שחל בו תשעה באב? • חידוש סיפור והלכה לפרשת דברים

רבי שמעון בן מנצור

חייו ופועליו • ליומא דהילולא ב' שבט

חס"ה לשבת פרשת וילך (שבת שובה)

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פדיון נפש ביום המסוגל 'זאת חנוכה'

בזאת חנוכה הנהגת הפלאות והניסים נעשית כמו טבע

ראש השנה - חס"ה לשבת

מה אפשר להשיג בעשרת ימי תשובה שאי אפשר בזמן אחר? מה היינו עונים לאדם שמנסה למנוע מאיתנו לעסוק ברפואה בזמן מגפה? ואיזה שינויים יש בתפילה החל מערבית של מוצאי ראש השנה? • חידוש סיפור והלכה לראש השנה

למה לבכות על החורבן? מה חסר עכשיו?

אחרי כמעט אלפיים שנות גלות בלי בית מקדש, קשה מאוד להבין מה היה לנו ומה הפסדנו, ודוקא בגלל זה צריך לבכות...

פרשת צו (פרה) - חס"ה לשבת 

מה הקשר בין זריזות ומחשבות? מדוע סירב הט"ז לקבל טלית חדשה מבני קהילתו? ומה ראוי לעשות במיוחד בערב שבת זו? • חידוש סיפור והלכה לפרשת צו

חס"ה לשבת פרשת בא

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת יתרו - חס"ה לשבת 

מה גורם להרבה אנשים לא להצליח בעבודת ה'? למה רופא מומחה הגדיל לחולה את הבעיה? ומה נכון לכווין בעת קריאת פרשת העקידה • חידוש סיפור והלכה לפרשת יתרו

שיתוף