קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר מבחן דף היומי 121

קאבר זמני היום לשבוע פרשת קרח התשפד

 

שנה גודל טקסט

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת


רבי יוסף שמואלי  | כב' ניסן תשפ"ג  |  13.4.2022  |  13:15


קובר חסה לפרשת שמיני

חידוש

"ויאמר אל אהרן קח לך עגל בן בקר לחטאת" (ט, ב)

להודיע שמכפר לו הקב"ה על ידי עגל זה על מעשה העגל שעשה (רש"י).

מקשים, הרי מבואר בהרבה מקומות בגמרא ובמדרש שאהרן לא חטא מאומה באותו מעשה וכפרה זו למה באה?

ואמר הגאון ר' דוד מלידא בעל "עיר דוד" על פי מה שכתב הזוהר הקדוש שאילו לא לקח אהרן הזהב מידם, אלא שהיה מניחם תחילה על הארץ, לא היו מצליחים, שנאמר "ויקח אהרן מידם", כי ידוע שאותם מכשפים עשו כישופים ונתנו לאהרון מידם ואהרון לא הניח על גבי הקרקע ואם היה מניח היה מתבטל הכישוף ולא היו מצליחים במעשיהם.

לפיכך "ויצא העגל הזה" נמצא שבעצם הדבר באמת לא חטא אהרן, אך עיקר עוונו היה הלקיחה לבד, ואינו צריך כפרה כי אם על הלקיחה, וזה שכתוב "קח לן עגל בן בקר", אני מצווך "לקחת" עגל דווקא, למען היות לך כפרה על אותה לקיחה שלקחת מידם.


סיפור

ויקצוף על אלעזר ועל איתמר בני אהרן הנותרם לאמר" (י, טז)

קרה פעם בשנת תר"ט בעת מגיפת החולירע בוילנא כאשר רבי ישראל פעל גדולות ונצורות להצלתם של אלפים מישראל, ותוך כדי התלהבותו נכשל במידת הרוגז, והיה אותו צדיק זוכר מקרה זה כל ימיו ומתמרמר על כך, נחמתו היחידה היתה שאותו רגע בא לו מתוך אחריותו העמוקה בעניני פיקוח נפשות שהוא מסר נפשו עליהם.

כדי שנקבל מושג מהו אותו כעס שנכשל בו רבי ישראל, מן הראוי לפרסם את המעשה כולו.

בשנת תר"ח ותר"ט התפשטה מגיפת חולירע בוילנא, והפיל חללים רבים, מיד נרתם רבי ישראל לפעולות הצלה, הוא יסד ועד שנטל עליו את כל תפקידי העזרה, שכר בית חולים מיוחד בן אלף וחמש מאות מיטות, בהשפעתו לא לקחו הרופאים שכר לא מעני ולא מעשיר וגייס כשישים שבעים אברכים לומדי תורה שיגישו עזרה לחולים. הוא הזהירם שבשבתות לא ישתמשו בגויים אלא יעשו בעצמם את כל המלאכות בשביל החולה להחם חמין לסוכו לשפשפו, כנפסק בשולחן ערוך אורח חיים סימן שכ"ח בהלכות פיקוח נפש. והנה באחד מלילות שבת חלה נכדו של אחד מנכבדי וילנא בשם רבי יוסף חלפן, בהתאם להוראת רבי ישראל עשו האברכים בשבילו את כל המלאכות הדרושות בקעו עצים הבעירו אש וכו' עד שהוציאוהו מכלל סכנה, כעבור כמה ימים בא רבי יוסף להודות לרבי ישראל ואברכיו על שהצילו את נכדו, אמר לו רבי ישראל מה לך להודות לי, ה' רצה ונתרפא החולה. המשיך הזקן ואמר אבקש סליחה אף כי איני ראוי להגיד אך ברצוני להעירו כי האברכים שלו שהם מפאר עירנו מחללים שבת יותר מהצורך, רבי ישראל שחשש פן יתרשלו האברכים בהצלתם בשבתות, והרי הדבר נוגע לחיי אלפי איש, יצא הפעם מגדרו הן בקצפו והן בסיפור שבח על עצמו וגער בזקן בנזיפה, הדיוט שכמותך האתה תלמדני מה מותר ומה אסור, אני ארגנתי את האברכים והבטחתי וערבתי להורים שלהם שהמחלה לא תדבק בהם ושאחזירם בריאים ושלמים ואמנם אחזירם בעז"ה שלמים התוכל גם אתה לעשות כן, מיד חלץ רבי יוסף את נעליו ישב לארץ ובקש מחילה, אותו כעס בודד זכר רבי ישראל והתמרמר כל ימיו (מוסר חכמים).

הלכה

ספירת העומר

א. מצוה לחנך את הקטנים לספור את העומר בכל יום, ויש לחנכם לספור עם ברכה כדת. וקטן ששכח לספור איזה לילה בימי הספירה רשאי להמשיך לספור בברכה משום חינוך, כדי להרגילו לברך בכל שנה לכשיגדיל.

ב. קטן שהגדיל באמצע ימי הספירה ונעשה בר מצוה, אינו רשאי להמשיך לספור ספירת העומר בברכה.

ג. טוב שיאמר בפירוש "אני מכוין שבכל לילה מן הלילות של ספירת העומר בשנה זו, שלא לצאת ידי חובת הברכה והספירה של העומר בשמיעתי אותם מפי השליח צבור, או אדם אחר, אלא רק כשאברך ואספור העומר בעצמי".

ד. זמן ספירת העומר בלילה, ואם שכח לספור בתחילת הלילה סופר והולך כל הלילה. ולכתחילה נכון לספור אחר צאת הכוכבים. ומכל מקום ציבור שסיימו תפלת ערבית מיד אחר השקיעה, ואינם ממתינים עד צאת הכוכבים, וקיים חשש שחלק מן הציבור ישכח לספור העומר, ויפסידו לגמרי מצות הספירה, יכולים לספור העומר בברכה בבין השמשות, שהואיל וספירת העומר בזמן הזה מדרבנן, ספקא דרבנן לקולא. (ילקו"י)

 
 

מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

רבנו רבי ישראל אבוחצירא זצוק"ל (הבבא סאלי)

תולדותיו ונפלאותיו • ליומא דהילולא ד' שבט

פרשת ואתחנן - חס"ה לשבת

מה צריך לדעת גם אדם שמונח בעמקי הקליפות? הסופר ששכח לכוין בשמות הקודש, ומה כדאי לעשות מט"ו באב הקרוב? • חידוש סיפור והלכה לפרשת ואתחנן

חסה לשבת פרשת שלח

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת - חסה לשבת פרשת שלח נקראת שבת שירה, בה קוראים "שירת הים".

חסה לשבת פרשת ויחי

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פסח

מעלת ימי הפסח הקדושים

פרשת לך לך - חס"ה לשבת

מה הציע רבא לבני עירו בשביל שיהיו עשירים? האם מותר לעבור על עבירה בשביל למנוע הפסד ממוני? ומה מובטח לאדם שזהיר במצות ציצית? • חידוש סיפור והלכה לפרשת לך לך

חסה לשבת פרשת בהר בחקתי

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חס"ה לשבת פרשת וירא

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חס''ה לשבת פרשת בלק

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חס"ה לשבת פרשת בשלח

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

שיתוף