קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר מבחן דף היומי 121

קאבר זמני היום לשבוע פרשת קרח התשפד

 

שנה גודל טקסט

י"ג בניסן יום פטירת מו"ר מרן הבית יוסף


ז' ניסן התשפ"ג  |  29.3.2023  |  1130


משטח יצירה 2

ביום י"ג ניסן חל יומא דהילולא של רבותינו מאורי העולם מרנן הבית יוסף (נפטר בשנת של"ה), והאלשיך הקדוש (נפטר בשנת שנ"ח/ש"ס).

ודורשי רשומות רמזו יום פטירתם לחיי העולם הבא במאמר הפסוק (אסתר ג, יב) "ויקראו סופרי המלך בחודש הראשון בשלשה עשר יום בו". כלומר שנקראו לישיבה של מעלה 'סופרי המלך', היינו גדולי ישראל שכתבו הרבה ספרי קודש, ביום י"ג לחודש ניסן, זיע"א.

כתב החיד"א ז"ל בשם הגדולים (מערכת ספרים, ב נט): "ודע שקבלתי מאדם גדול בחכמה ויראה, שקיבל מרב גדול, שקיבל מזקנים, שנתגלה בדור מרן הבית יוסף ז"ל שהיו הרמ"ק והאר"י וכל קדושים עמהם סייעתא דשמיא, שישראל לפי הדור ההוא היו צריכים לספר זה [-בית יוסף] שיקבץ כל הדינים, ויגלה שורשיהם, לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא, ובאותו הדור היו נמצאים שלשה רבנים ראויים לזה, והם הרב מוהר"ר יוסף טאיטצק, והרב מרן [הבית יוסף], והרב מה"ר יוסף בן לב (מהר"י בן לב), וכל אחד מהם היה ראוי למלאכה זו, והסכימו מן השמים ותנתן דת על ידי מרן הקדוש, מפני ענוותנותו היתירה, וכאשר נראה מספריו הקדושים".

ומביא עוד (שם): "שמעתי שכאשר יצא לאור ספר 'בית יוסף', אמר הרב מהר"י בן לב שספר זה ממעט הבקיאות, וגזר על תלמידיו שלא ילמדו בו, והם היו לומדים לפניו ספר הטורים והוא היה אומר מקור נפתח לכל דין מהש"ס, ומאז הימים לא אירע שנעלם ממהר"י בן לב שום מקור דין מרוב בקיאותו, ואחר הגזירה הנזכרת [שלא ללמוד מספרי הבית יוסף] יום אחד למדו דין אחד, והרב לא מצא ידיו ורגליו בבית המדרש, ונעלם ממנו הבקיאות, וטרח בחיפוש אחר חיפוש, פשפש ולא מצא, אז אמר הרב מהר"י בן לב נראה שמן השמים רוצים שספר 'בית יוסף' יתפשט בעולם, לכו חזו, ובפתחם מצאו איה מקום הדין בש"ס, והתיר להם הגזירה, כי ראה שהסוגיא ההיא היתה ידועה אצלו ונעלמה ונסתרה ממנו, ודן בדעתו שמשמים זיכו לו למרן.

ועל מוהר"ם אלשיך זצוק"ל מסופר בספר שבחי האר"י , כי האר"י הק' זי"ע סירב ללמד את הר' משה אלשיך ז"ל חכמת הקבלה, יום אחד בא מהר"ם אלשיך לפני הרב האר"י ז"ל ויאמר: מה פשעי ומה חטאתי, שכבודו דוחה אותי בדברים, ולמה לא אהיה כאחד החברים, ויאמר לו האר"י: הלא אמרתי למעלת כבוד תורתו שלא בא לעולם הזה, כי אם לתקן את הפשט, והסוד כבר השלים נפשו בגלגול אחר כשהיה חוצפית המתורגמן, והוא ניצוץ ממנו. ואף נתן לו סימן להוכיח שלא בא לזאת החכמה.

האור החיים הקדוש בספרו ראשון לציון (משלי א, כ ד"ה חכמות בחוץ תרונה) כותב בזה"ל: "סיפרו לי על חד בדרא ה"ה הרב משה אלשיך ז"ל, כי באותו זמן שהיה מתעסק בצרכי הגוף למצוא טרף, באותן שעות חיבר פירושו על התורה כולה, כי ידיו היו עסקניות, ומחשבותיו חכמניות בתורה, הנה זה האיש הוא שמור ושומר".

עוד מאמרים

פרשת בהעלותך - חס"ה לשבת 

איך יזכה אדם שיהיו בניו עוסקים בתורה? ממה נדהם הגאון חיד"א כשהזדמן לליוורנו שבאיטליה בימים הנוראים? והיכן בתפילה יכוין בשביל שדברי התורה לא ישתכחו ממנו? • חידוש סיפור והלכה לפרשת בהעלותך

פרשת וירא - חס"ה לשבת

מדוע ה' הפך את סדום ועמורה ללא כל התראה מוקדמת? מדוע רבי ישראל מסלנט נטל את ידיו בצמצום לפני התפילה? והאם מותר לענות אמן בין הנחת תפילין של יד לתפילין של ראש? • חידוש סיפור והלכה לפרשת וירא

חס"ה לחג הסוכות

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן החג

מעלת אמירת תהילים בערב ראש חודש

ערב ר"ח נקרא יום כיפור קטן. והטעם הוא כי ישראל מונין ללבנה שהוא רמז ללבנה העליונה (דהיינו רמז לשכינה) וכיון שיש למטה מיעוט וחסרון, כן למעלה. והצדיקים המצטערים ביסורי שכינה - כאשר היא מתחדשת, כן הם מתחדשים עמה" (ע"פ הראשית חכמה)

פרשת ויקהל - חס"ה לשבת 

האם פסוק בחומש יכול לקבוע את גורלו של בית חרושת? מה עשה הסטייפלר כשהתבקש ע"י מפקדו הרוסי לירות בשבת? ומה פשר ארבע הפרשיות שאנחנו קוראים החל מהשבוע? • חידוש סיפור והלכה לפרשת ויקהל

חסה לשבת פרשת ויחי

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

למה אוכלים מאכלי חלב בחג השבועות?

נהגו ישראל קדושים לאכול בחג השבועות מאכלי חלב, ונאמרו בזה מספר טעמים

חסה לשבת פרשת במדבר

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת תולדות - חס"ה לשבת

מדוע יעקב ביקש לצאת מבטן אימו, הרי היה לו מלאך שלימדו תורה? מה ענה החפץ חיים לעגלון שסוסו מת? ומה נכון לעשות כשנכנסים לבית הכנסת? • חידוש סיפור והלכה לפרשת תולדות

הרש"ש הקדוש: ר' שלום שרעבי זיע"א

מנפלאותיו • ליומא דהילולא י' שבט

שיתוף