בית - מאמרים - חידוש סיפור והלכה לפרשת תולדות

.

פרשת תולדות - חס"ה לשבת

מדוע יעקב ביקש לצאת מבטן אימו, הרי היה לו מלאך שלימדו תורה? מה ענה החפץ חיים לעגלון שסוסו מת? ומה נכון לעשות כשנכנסים לבית הכנסת? • חידוש סיפור והלכה לפרשת תולדות


רבי יוסף שמואלי  | יום חמישי ג' כסלו התשפ"ד  |  16.11.2023  |  12:00


קאבר חסה לשבת פרשת תולדות התשפד

חידוש

"וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ..." (כה, כב)

שאל רבי יששכר דב מבעלז: רש"י פירש כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר, יעקב רץ ומפרכס לצאת, עוברת על פתחי עבודה זרה, עשו מפרכס לצאת.

וקשה: אפשר להבין שעשו התרוצץ וביקש לצאת, כי נמשך אחר עבודה זרה ובבטן אמו לא היתה לו עבודה זרה, אבל יעקב למה ביקש לצאת, והרי גם בבטן אמו למד תורה מפי המלאך, כפי שאמרו בתלמוד (נדה ל ע"ב) שכאשר התינוק במעי אמו מלמדים אותו את כל התורה?

ותירץ, שיעקב אבינו היה מוכן לוותר אפילו על לימוד תורה מפי המלאך אם צריך הוא לשכון בכפיפה אחת עם עשו...

 

"וְיָשַׁבְתָּ עִמּוֹ יָמִים אֲחָדִים עַד אֲשֶׁר תָּשׁוּב חֲמַת אָחִיךָ, עַד שׁוּב אַף אָחִיךָ מִמְּךָ וְשָׁכַח אֵת אֲשֶׁר עָשִׂיתָ לּוֹ" (כז, מד-מה)

ביאר הגאון רבי יצחק (בן הגאון רבי חיים) מוואלאז'ין עפ''י דברי אביו: דבר מנוסה אם יהיה לאדם שונאים ח''ו, יפעל אצל עצמו שהם צדיקים גמורים, וידין אותם לכף זכות, ומיד יתהפך לבבם לאוהבים לו. ובזה ביאר את כפילות הפסוק, שבא לומר גם להיפך, אם רוצה האדם לבדוק האם פלוני שונאו - יבדוק בעצמו אם ליבו שלם עימו. וזהו שאמרה רבקה, מנין תדע שתשוב חמת אחיך עליך, בזמן שתרגיש כי כבר שב אף אחיך ממך - כלומר ששב והלך כעסך שבקרבך עליו.

 

סיפור

פעם בכה בעל עגלה לפני מו"ר החפץ חיים זי''ע שהסוס שעימו היה מנהיג את עגלתו נפל ומת, ובזה איבד את מקור פרנסתו ופרנסת אנשי ביתו. נענה לו החפץ חיים ואמר, אכן, לך נאה לבכות, לך יאה למרר בבכי, כי אם הינך חושב שהסוס הוא זה שפרנס אותך עד היום, ובמות המפרנס אכן ראוי לבכות. אך אם אתה שומע לי תאמין שכל פרנסתך היא מידי הקב"ה בכבודו ובעצמו, אז תבין, כי מה לך אם הסוס חי או מת, הלא אינו כי אם אמצעי ואין לו כל השפעה על מצב פרנסתך.

ולאו דווקא בסוס הדברים אמורים אלא כל איש בפרנסתו שלו, זה במקצוע וזה במשלח ידו, זה בכשרונותיו וזה בעסק - יכיר היטב כי לא כל אלו מפרנסים אותו אלא הקב"ה בכבודו ובעצמו, ואם מת שליח אחד, מיד ישלח הקב"ה שליח חדש.

 

הלכה

הלכות כניסה לבית הכנסת

א. בצאתו מפתח ביתו יסתכל במזוזה ויניח אצבעו הנקראת אמה על שם שדי וינשקהו.

ב. ילך לבית הכנסת במרוצה ויבדוק מנעליו שלא יהיה בהם ח"ו טינוף.

ג. הנכנס לבית הכנסת צריך להזהר להתעכב מעט בפתח קודם שיכנס, להראות עצמו ירא וחרד להכנס להיכל מלכו של עולם.

ד. יש נוהגים ליתן פרוטה לצדקה קודם שיכנסו לבית הכנסת, כדי לקיים הפסוק "ואני בצדק אחזה פניך".

 


מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!