עוד עדכונים
-
אמירת קדיש לעילוי הנשמה
-
התרת קללות
-
זמני היום לשבוע פרשת ויצא
-
זמני היום לשבוע פרשת תולדות
-
זמני היום לשבוע פרשת חיי שרה
-
מעמד תיקון ותפילה בקבר רחל לרגל יום ההילולה
-
זמני היום לשבוע פרשת וירא
-
הילולת רבי מרדכי שרעבי - מייסד הישיבה מו"ר ועט"ר המקובל האלוקי הרב מרדכי שרעבי זיע"א
-
פדיון נפש ביום הילולת מייסד הישיבה מו"ר ר' מרדכי שרעבי זיע"א
-
בקבוקי הסגולה
למי צריך לעשות תיקון נפטרים? האם התיקון מועיל גם לאדם רשע? ואיך בכלל עושים אותו?
תיקון נפטרים
ברוך ה' זכינו לשמוע לא מעט סיפורים על אנשים שעשו אצלנו תיקון זה וזכו לראות את הנפטרים שבאו בחלום מחוייכים ושמחים, ויש כאלו שראו את קרוביהם בחלום עם מראה לבן ומרשים, התרגשות גדולה הייתה להם והרגישו שהם עשו באמת את הדבר הכי טוב עבור הקרובים להם מכל שנפטרו מהעולם.
כט' טבת התשפ"ב | 02.01.2022 | 10:44
גודל מעלת תיקון הנפטרים
כמעט שאין אדם שניצל מהגלגולים, ויש שנידונים בשאר מיני עונשים כמו כף הקלע, וגהינם, עד שאין להם מנוחה לאורך ימים ושנים, וביד בני אדם החיים בעולם הזה להועיל להם הרבה, אם יעשו להם "תיקון הנפטרים", שבזה הוא עושה נחת רוח גדולה לנפטר, להושיעו ולהצילו מכף הקלע, ומגלגולי: הדומם, והצומח, והחי, והמדבר, ואף מצילו מדינה של גהינם, ומכניסו לגן עדן, באופן, שאין נחת רוח בעולם שיכול לבן לגרום להוריו יותר מן התיקון הזה, כי בזה מציל עני מחזק ממנו. ותיקון שעושים לנשמת הנפטר, פעמים שהוא מועיל יותר מקדיש שאומרים לעילוי נשמתו של הנפטר, כי בזה פודים את נפשו מרדת שחת, ומתקנים אותו תיקון גמור, וילך למנוחתו בכבוד.
וצריך לדעת שגם מי שעשה הרבה צדקות ומצוות בחיים חיותו, ושמר את המצוות והיה צריך לקבל עונש על העבירות שלו, לא יינצל על ידי הזכויות שעשה, ולא יועילו לו צדקות וקדישים של קרוביו, שיעשו בעבור נשמתו, אלא רק לאחר שיכנס לגן עדן, שיועילו לו להעלותו במדריגה גבוהה לפי ערך מצוותיו ומצוות שעשו קרוביו למענו, אבל כל זמן שהוא עדיין לא נכנס לגן עדן, אין דבר שיכול להועיל לו, מלבד אם יעשו לו קרוביו תיקון הנפטרים ויעתירו בעדו תפילה להצילו מרדת שחת.
לבד מברכות וכו' יעשו גם תיקון לנפטר
מדין מצות כיבוד אב ואם, שהבן מכבדו גם במותו, שמסכים לקבל יסורים בעבור כפרת משכבו, שינוח על משכבו בשלום, וכשמזכיר לאביו או לאמו אומר "הריני כפרת משכבו". ובכלל זה לגרום כל נחת שיכול לעשות להם, והתיקון הזה, נודע בחשיבותו, ובתועלת שלו לנפטרים, ולכן אף אם בני המשפחה עושים לעילוי נשמת הנפטר כמה דברים אחרים, כגון חלוקת מני תרגימא ומיני מתיקה לרבים על מנת שיברכו עליהם, עדיין אינו מועיל לנשמתם כמו התיקון הזה.
התיקון מועיל גם לרשע
תיקון זה מועיל גם לאדם שהיה רשע בחיים חיותו בעולם הזה, אם מוצאים לו זכות שהשתדל בכמה מצוות אלא שיצרו פחז עליו והרשיע, עדיין יועיל לו תיקון זה, אבל מי שעבר עבירות כדי להכעיס את בוראו, וידע את בוראו והתכוין למרוד בו, אפשר שלא יועיל לו תיקון זה, ומכל מקום טוב שיעשו תיקון זה גם לרשע כזה, שמכל מקום אם לא יועיל לא יזיק, ומי יעמוד בסוד ה'.
הנפטר מגיע בחלום לבקש תיקון או להודות למי שעשה
הנפטרים יודעים להכיר טובה למי שעשה בעבורם איזה דבר, שהיה להם ממנו נחת רוח, ובאים בחלום ומודים לו על כך. ופעמים רבות בתיקוני נפטרים שנעשו בישיבתנו הקדושה מיד לאחר מכן באו בחלום לקרובים שעשו עבורם התיקון והודו על כך או שהראו להם פנים שוחקות.
אם המת נגלה בחלום לאחד מאוהביו או קרוביו, והוא נראה שהוא בצער, או שנראה ערום, או שנראה חולה, או שבגדיו מטונפים, או שהוא בוכה בחלום, סימן הדבר שהמת מבקש שיעשו איזה דבר לעילוי נשמתו, והוא בצער גדול. לכן, יעשו לו תיקון הנפטרים, ויועיל לו הדבר, ופעמים רבות שיבוא בחלום שנית להודיע שנתקן, וליתן חינות למי שסייע בעדו על ידי תיקון הנפטרים. ודרך ענין זה כך הוא: שהמת תחילה בא אצל קרוביו, ומראה להם את עצמו בחלום שהוא בצער ברמז דק, ואם לא נתפעלו קרוביו, יצטרך לבוא בחלום ליותר קרובים או להראות שהוא מחוסר בגדים או רעב, כי אין המת נראה לבניו ויורשיו בתחילת הכל, מפני שהוא בוש ונכלם מהם יותר מהרחוקים, ואם לא השגיחו היורשים גם בזה, הוא מקבל עליו דין שמים, ואינו חוזר לבוא עוד בחלום.
זמן הראוי לתיקון וכמה פעמים כדאי לעשותו
אם הנפטר לא היה מוחזק לאדם כשר, טוב שיעשו תיקון זה שלוש או ארבע פעמים, עד שיראו אותו בחלום שלובש בגדים, ואינו חולה ואינו עצוב.
ולכן הזריז לעשות תיקון זה שעה אחת קודם - הרי זה משובח, ואם יעשו תיקון זה כבתוך ימי השבעה, יזכו להצילו גם מחיבוט הקרב ומשאר דיני הקבר.
גם בשמים שמחים כשעושים תיקון לנשמות, ואין בהם כעס כלל על העושה דבר זה, על שמציל אם מן הדין המגיע לו לפי עוונותיו, אלא אדרבה משגרים לו ברכה. ומי שרגיל לעשות תיקון זה, גורם ביאת משיח צדקנו, אחר שיגמרו הבירורים וכל הניצוצות יעלו מן השבי למקומם הקדוש.
האם ניתן להזכיר כמה שמות בתיקון אחד?
ניתן לעשות תיקון אחד לכמה מתים יחד, ואין צורך לעשות תיקון לכל אחד בפניו עצמו, ומכל מקום כשעושה התיקון לכל מת לבדו, תגדל מעלתו שבעתיים.
גם האב עצמו יכול להצטרף עם הציבור העושים התיקון הנזכר לבנו, אף שאב לא מזכה לבנו להצילו מגהינם בזכויות האב, מכל מקום כל שמחדשים דבר בעולם מועיל גם תיקון האב לבנו.
סדר עשיית תיקון נפטרים
לפני התיקון יש להדליק נר אחד לעילוי נשמת הנפטר או הנפטרת, וכן ידליקו נר אחד לפני כל הקפה והקפה, לעילוי נשמת הנפטר, וצריך שיאמר בפיו בשעת הדלקת הנר שהוא מדליק הנר הזה למנוחת נפש פב"פ, ואז בקריאה זו שהוא מוציא בפה, יגיע הנאה לנפש הנפטר ההוא אפילו מרחוק.
קודם הלימוד יאמרו: "הרי אנחנו לומדים תהילים, ועושים הקפות לעילוי נשמת פב"פ (יאמרו: שם הנפטר או הנפטרת ושם אמם) לתקן נפשו רוח ונשמתו".
הלימוד כולל: קריאת כל ספר תהילים, ושבעה כורתי ברית במנין, וכאשר קוראים את הנוסח של שבעת כורתי ברית, טוב שמי ששמו כשם הצדיק משבעת כורתי ברית - יאמר את הקריאה השייכת לשמו, דרך משל את הקריאה להקפה ראשונה יקרא אדם ששמו אברהם וכן בכולם.
בשעת הדחק ניתן לחלק את המזמורים השייכים לכל הקפה והקפה בין כל המשתתפים, שלדוגמא כל אחד מההעשרה יקרא שלשה או ארבעה פרקים, וביחד יעלה לסך הפרקים שצריך לומר באותה הקפה.
התיקון בבית הכנסת עם שופרות וחצוצרות
טוב ונכון לעשות תיקון זה בבית הכנסת באופן זה: יוציאו הספר תורה מההיכל ויניחוהו על התיבה, ויעמידו שומר לידו, ובזמן ההקפות יקיפו את התיבה שהספר תורה מונח עליה, דרך שמאל ספר התורה (כמו ההקפות שעושים בשמחת תורה).
יכינו קודם התיקון נרות להדלקה, וכן מטבעת לצדקה, וכן שבעה שופרות ושבעה תוקעים, כדי לתקוע בהם באמירת י"ג מידות, ובסיום התיקון וכמפורט להלן. ואם אפשר, בנוסף לזה ירעו עמהם שני כהנים בחצוצרות.
ראוי והגון חלק בין המשתתפים בתיקון, שיקראו גם את הזוהר הקדוש בסבא דמשפטים, והוא נדפס בספר מנוחת הנפש, וכן יאמרו את תרי"ג מצוות. ובשעת הדחק עיקר התיקון הוא ספר התהילים ושבעה כורתי ברית.
יתנו צדקה ויברכו לעילוי הנשמה
טוב שיתנו בני הנפטר מעות לעשרה תלמידי חכמים, והוא תיקון גדול לנשמת המת.
וכן טוב שבסוף התיקון יגישו כיבוד למשתתפים בתיקון, כדי שיברכו עליהם ברכות: מזונות, העץ, אדמה, שהכל, ויאמרו הברכה בקול לעילוי נשמת הנפטר. ויש למתים נחת גדול בזה.
טוב לעשות תיקון כל שנה
מה טוב ומה נעים לעשות תיקון זה בכל שנה בערב ראש חודש אלול, ובערב ראש חודש ניסן, שרבים נוהגים לעלות לבית עלמין לפקוד את הנפטרים בזמנים אלו, ויהיה תיקון זה לתועלת גדולה עבור הנפטר.
האם מותר לקרוא שם בנו על שם סבא רשע שעשו לו תיקון נפטרים?
נפטר שעשו תיקון הנפטרים לעילוי נשמתו, והוא היה אדם רשע, מותר לקרוא על שמו את שם בנו הנולד לו, כיון שנשמתו תוקנה בודאי על ידי תיקון זה, ושוב אין הוא משפיע שפע רע של טומאת מעשיו ועבירותיו, ולא יכול להשפיע רע על הנקראים על שמו.
תיקון נפטרים בישיבתנו
בישיבתנו עורכים את תיקון הנפטרים בכל ערב ראש חודש התיקון נערך לפי הסדר שתיקן הרב פתייה ובהדרכתו של מורנו ורבנו ראש ישיבת המקובלים "נהר שלום" המקובל הצדיק רבי בניהו שמואלי שליט”א, את התיקון עורכים אברכי הישיבה יראי שמים פותחים את ההיכל ומוציאים את ספר התורה, לאחר מכן מתחילים בקריאת התהילים עם שבעה כורתי ברית ואחרי כל קטע במשך כל התהילים (שבע פעמים), עושים הקפה מסביב התיבה שבה הספר התורה, תוקעים בשופרות, מדליקים נרות ואמרים את הנוסח של התיקון לע"נ הנפטרים, ומזכירים שם שם, תיקון זה אורכו כשלוש שעות, גורם להתרגשות גדולה בקרב המתפללים אשר זוכים לקחת חלק בחסד של אמת עם הנפטרים.
ברוך ה' זכינו לשמוע לא מעט סיפורים על אנשים שעשו אצלנו תיקון זה וזכו לראות את הנפטרים שבאו בחלום מחוייכים ושמחים, ויש כאלו שראו את קרוביהם בחלום עם מראה לבן ומרשים, התרגשות גדולה הייתה להם והרגישו שהם עשו באמת את הדבר הכי טוב עבור הקרובים להם מכל שנפטרו מהעולם.