בית - מאמרים - פרשת מטות מסעי חס"ה לשבת 

.

פרשת מטות מסעי - חס"ה לשבת 

מדוע יש תפילות שלא נענות? מה פשר המצבה בבית העלמין סגולה עליה חקוק "ברית כרותה לשפתיים"? והאם מותר לאכול בשר בא' באב? • חידוש סיפור והלכה לפרשת מטות מסעי


רבי יוסף שמואלי  | יום חמישי כ"ו תמוז התשפ"ד  |  01.08.2024  |  18:10


חידוש

 

"אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַה'... לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה" (ל, ג)

הנודר לעשות מצוה, הנה באמירתו יברא מלאך אחד, אבל לא תגמר הווייתו, עד שיתקיים גמר המצוה, שנודע שהעושה מצוה אחת קנה לו סניגור אחד, והנודר ואינו משלם נדרו, נמצא שהמלאך ההוא תלוי ועומד, וצער הוא לו, עד שיגמר מעשה המצוה ההיא, והרוצה שתפלתו תהיה נשמעת ובקשתו תעשה, ישתדל להשלים נדריו, כדכתיב (תהלים נ' יד') זבח לאלהים תודה ושלם לעליון נדריך, וקראני ביום צרה אחלצך ותכבדני, וכן כתוב בספר איוב (איוב כב' כז') תעתיר אליו וישעך, ונדריך תשלם ותגזר אומר ויקם לך, ונדרים אלו בודאי שהם נדרי שמים שמצוה לקיימם, והנה מדה כנגד מדה כי בתפלה הוא שואל בדיבור, שיעשה לו הקב"ה כך וכך, אומר לו, תקיים אתה במעשה מה שנדרת, גם אני אעשה ואקיים שאלת פיך התלוי בדיבור (מהרח"ו בשם האר"י הקדוש).

 

 

סיפור

ברית כרותה לשפתים

בבית העלמין סגולה, אשר נמצא בעיר פתח־תקוה, ישנה מצבה עתיקה, הראשונה בבית הקברות, עליה חקוקות באותיות גדולות "ברית כרותה לשפתיים". הסיפור שמאחורי מצבה זו הוא נורא! בית העלמין הוקם בתחילת שנת תרמ"ט, וביום י"ט בתשרי תרמ"ט, נקבר שם הנפטר הראשון, אשר סיפור פטירתו, מבטאת את דברי רבותינו הנזכרים. היה זה כאשר קידשו את חלקת בית הקברות, כמנהג ישראל לקדש את החלקה של האדמה, לפני שקובעים אותה עבור קבורת נפטרים. הנפטר הנזכר, היה בין אותם אנשים שקידשו את בית הקברות. לאחר שסיימו, לפני שפנו ללכת משם, עמדו אותה קבוצת אנשים ושוחחו ביניהם, ובהלצה אמרו זה לזה, נו, מי יהיה כאן הנפטר הראשון? עמד אחד מן הניצבים והשיב את תשובתו בהלצה. "אין לי בעיה להיות הראשון"!... לא עברו עשרה ימים והאדם עצם את עיניו ונתבע לבית עולמו, למגינת ליבם של כל מכריו!... כשקברו אותו, החליטו רבני העיר דאז, לרשום על מצבתו את סיפור פטירתו, למען יראו וילמדו, ובאותיות גדולות נרשם: "ברית כרותה לשפתיים"!...

 

הלכה

דיניים הנוהגים מר"ח ועד תשעה באב

א. משנכנס אב ממעטים בשמחה, ולכן ישראל שיש לו משפט עם נכרי ישתדל לדחות משפטו עד לאחר תשעה באב. וכן מי שצריך לעבור ניתוח, והוא ניתוח שאפשר לדחותו עד אחר תשעה באב, כדאי שידחה הניתוח.

ב. נהגו שלא לאכול בשר (גם בשר עוף בכלל האיסור, וכן תבשיל שהתבשל עם בשר) ושלא לשתות יין מר"ח, לפי שבטלו הנסכים והקרבנות בבית המקדש, ואסור לפרוץ גדר. ואין נמנעים אלא מב' אב ואילך, אבל בר"ח עצמו אוכלים בשר וכן מנהג ירושלים.

ג. סעודת מצוה שאחר ראש חודש אב, כגון בסעודת ברית מילה, מותר לאכול בשר. וכל הקרובים של בעל הברית ריעיו ואוהביו הקרואים לסעודה רשאים לאכול שם בשר. אבל סתם בני אדם שהולכים שם אך ורק למטרה זו של אכילת בשר למלאת תאותם, הרי הם עושים מצוה הבאה בעבירה.

 

 


 

מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!