בית - מאמרים - חידוש סיפור והלכה לפרשת כי תשא

.

פרשת כי תשא - חס"ה לשבת 

מה ענה הקב"ה למשה על שאלת צדיק ורע לו רשע וטוב לו? בזכות מה ניצל השר מונטיפיורי מנסיון התנקשות? ומה יעשה אדם שלא הספיק לקרוא קריאת שמע בזמנה? • חידוש סיפור והלכה לפרשת כי תשא


רבי יוסף שמואלי  | יום רביעי י"ט אדר א' התשפ"ד  |  28.02.2024  |  14:40


קאבר חסה לשבת פרשת כי תשא התשפד

חידוש

הוֹדִעֵנִי נָא אֶת דְּרָכֶךָ וְאֵדָעֲךָ לְמַעַן אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֶיךָ" (לג, יג)

ביקש משה רבינו (לג, יג) "הודיעני נא את דרכך", א"ל הקב"ה (שם, כא) "הנה מקום אתי", ובגמרא ביארו (ברכות ז.) שביקש משה לדעת דרכיו של הקב"ה 'מפני מה יש צדיק ורע לו רשע וטוב לו', ועל כך השיב לו 'הנה מקום אתי', פירוש מי שהוא מהלך על הארץ אינו רואה כי אם מחזה מחזה לחוד, אמנם המהלך על כנפי רוח, ועולה ממעל לארץ על ידי מטוס הרי רואה הוא כמה וכמה מחזות כאחד.

כך א"ל הקב"ה 'הנה מקום אתי', כלומר אם תעלה השמימה - וכן אם תגביה את ה'דעת' שבך להביט על הכל בהבטה שמימית - אזי תראה מלמעלה עד כמה כל דבר בחשבון ארוך עם הרבה פרטים ונידונים, וכאשר תראה כמה טובה יש בכל דבר ודבר המתרחש בעולם שוב לא יהיו לך שום קושיות.

 

סיפור

"וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת... כָּל הָעֹשֶׂה מְלָאכָה בְּיוֹם הַשַּׁבָּת מוֹת יוּמָת" (לא, יד)

השר משה מונטיפיורי הסב על שולחנו המפואר והתענג בעונג השבת, כשלצידו יושב שר המחוז שהגיע לביקור בבית השר. לפתע הגיע שליח אל הבית ובידו מכתב, אמר השליח: "מכתב זה מיועד אליך מן המלך ניקולאי". לקח השר מונטיפיורי את המכתב והניחו על השולחן.

"מדוע אינך פותח את המכתב החשוב?" תמה שר המחוז. "שבת היום" ענה השר מונטיפיורי, "ואינני יכול לפתוח את המכתב". "אפתח אותו אני" הציע שר המחוז.

השר מונטיפיורי סרב באומרו שזוהי השפלה בעבור שר המחוז. קרא שר המחוז לאחד משוטריו ובקשו לפתוח את המכתב. פתח השוטר את המכתב ומיד צנח ארצה ומת. המכתב היה משוח בסם המות חריף מאוד. ניקולאי שונא ישראל רצה להרוג את השר מונטיפיורי, אולם השר ניצל בזכות שמירת השבת, שלא פתח הוא בעצמו את המעטפה בשבת.

 

הלכה

הלכות קריאת שמע

א. מצוה מן המובחר, לקרוא קריאת שמע של שחרית קודם הנץ החמה, דהיינו שיתחיל הקריאה רגעים אחדים קודם הנץ, ויתפלל שמונה עשרה עם הנץ החמה. ומי שיוכל לכוין לעשות כן, שכרו מרובה מאד.

ב. צריכים להזהר לגמור קריאת שמע, עד סוף שלש שעות זמניות מעלות השחר. ובדיעבד ישתדלו לגומרה עד סוף שלש שעות זמניות מהנץ החמה. ומכל מקום אף מי שנאנס ולא קרא קריאת שמע בזמנה, טוב שיקראנה במשך כל היום.

ג. יזהר לקרות קריאת שמע בכונה גדולה, באימה, ביראה, ברתת וזיע. וידקדק באותיותיה ונקודותיה וטעמיה, ויתן רווח בין הדבקים.

ד. יאמר ק"ש בכוונה רבה ובשמחה עצומה, וביותר יזהר בפסוק שמע ישראל, כי מאד עמקו רזי דרזין יחודו יתברך, וכמו שהאריך בזה בזוה"ק (ז"ח מגילת רות עי"ש וירוח לך). ויזהר באמרו תיבת אחד לקצר באל"ף שלא יתעכב בה כלל. ויאריך בח' וד' דאחד. ויכוין שהוא מקבל עליו עול מלכות שמים ביראה ושמחה רבה. ויכוין למסור עצמו על קדושת ה' באמת, ובלב שלם, ובשמחה.

ה. כשקורא קריאת שמע, צריך להשמיע לאוזנו מה שמוציא בפיו. ואם לא השמיע לאוזנו, יצא בדיעבד. ואם הרהר בליבו בלי להוציא בשפתיו, לא יצא ידי חובתו, אפי' בדיעבד.

 


מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!