בית - מאמרים - חסה לשבת פרשת ויקהל פקודי החודש

.

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת


רבי יוסף שמואלי  | כב' אדר תשפ"ג  |  15.3.2022  |  13:40


קובר לחסה ויקהל פקודי

חידוש

שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן לַה'" (לה, ב)

מדוע צריכה התורה ללמדנו כי בששת ימים יש לעבוד, ולא מסתפקת בציווי לשבות ביום השביעי?

ואפשר לבאר על פי מה שמסופר על הגה"ק בעל ה"חפץ חיים" זיע"א שהגיע באחד ממסעותיו אל עיר אחת ששם היה מוקם מפעל ענק ובו היו מועסקים הרבה מבני העיר, אבל דא עקא, בעל המפעל שהיה רחוק מתורה ומצוות התעקש שהמפעל ישאר פתוח בשבת. שמע זאת ה"חפץ חיים" והחליט ללכת ולדבר על לבו ולהסביר לו את גודל העוון של חילול שבת. נענה בעל המפעל והשיב: יום יום הנני מרויח סך ארבעת אלפים רובל האם רצונך שאפסיד סכום דומה מידי שבת בשבתו.

השיבו ה"חפץ חיים", ולהפסיד את בית החרושת כולו בשל חילול השבת עדיף בעיניך, הלא כתוב מפורש אומר "ששת ימים תעבוד וביום השביעי תשבות". ואינו מובן, מדוע מודיעה לנו התורה מה נעשה כל השבוע, די אם תאסור עלינו לעבוד בשבת ובשאר הימים נעשה כרצוננו, אלא, כך אמרה תורה, רצונך שתהיה לך עבודה ששה ימים, שבות ממנה בשבת, שאם לא כן, גם בששת הימים לא תוכל לעבוד.

השיב האיש בלעג, וכי סבור הרבי שפסוק בחומש הוא שמחזיק את בית החרושת שלי.... בלית ברירה עזבו ה"חפץ חיים" והלך.

לא עבר זמן והבולשביקים נכנסו לרוסיה ונטלו ממנו את כל מפעליו, והוא עצמו ניצל בנס ונמלט על נפשו ערום וחסר כל. או אז שיגר מכתב ל"חפץ חיים" והתודה לפניו בזה הלשון: עכשיו אני רואה שדבריך צודקים ונכונים, כי פסוק בחומש אכן קובע את גורלו של בית חרושת.

 
סיפור

מסופר על הגאון ר' ישראל יעקב קנייבסקי זצ"ל (הסטייפלר) שבצעירותו כשגייסוהו לצבא הרוסי לא היו מתחשבים ביהודים להניח להם לשמור את השבת, ובמסגרת האימונים בנשק חייבו אותו לירות ברובה בשבת. וכידוע מי שממרה פי המפקד נותנים לו עונש כבד להישלח לסיביר שזה פקוח נפש ודאי. מה עשה הרב, תפס את הרובה בשנוי שלא כדרך חול - ביד שמאל, והפך את קנה הרובה לאחוריו, וירה למטרה. ולפלא שהקליע פגע במטרה על אף שהיה בכיוון ההפוך, כשראה המפקד את הנס הגלוי והרגיש שאדם קדוש עומד למול עיניו, מיד פטרו לביתו (לשכנו תדרשו).

 
הלכה
חודש ניסן
א. חשוב מאוד ללמוד בימים אלו את הלכות פסח, היות והלכותיו מרובות.
ב. צריך לתת 'מעות חיטין' (צדקה) לצורך העניים שיוכלו לקנות את צרכי הפסח. ובזוהר הקדוש מחמיר מאוד במי שלא נותן לעניים בחגים.
 
ברכת האילנות
א. זריזים מקדימים למצוות לברך בהקדם ברכת האילנות והטוב ביותר בראש חודש ניסן, ועל כל פנים יכול לברך כל חודש ניסן. וטוב שיברכו בעשרה.
ב. מברכים רק על עצי פרי וצריך שיהיו שני עצים ואפילו של מין אחד. [ועל עצים מורכבים לא מברכים.] ומברכים רק על עצים שרואה אותם עם פרחיהם, ואם כבר גדלו הפירות לא יכול לברך עליהם (אלא אם כן נשארו עדיין פרחים).
ג. לכתחילה לא יברכו ברכת האילנות בשבת, אבל אם יש חשש שיפסיד את הברכה - מותר.
 
 

מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!