קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר זמני היום לשבוע פרשת פנחס התשפד

קאבר מבחן דף היומי #124

 

שנה גודל טקסט

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת


רבי יוסף שמואלי  | יא' שבט תשפ"ג  |  2.2.2022  |  15:30


חסה לשבת פרשת בשלח

חידוש

שבת שירה
שבת זו נקראת "שבת שירה" על שם השירה ששרו משה רבנו ועם ישראל כולם כאחד, ואפילו עוברים במעי אמותיהן הוציאו ראשן והיו שרים ומזמרים לאל עליון, כאשר ראו את הנס הגדול שלא היה כמוהו של קריעת ים סוף שנחלק לי"ב חלקים, שהוא נס גדול יותר מכל העשר מכות שהיו במצרים.
מנהג ישראל לתת מזון לעופות בשבת זו, יש שרמזו במנהג זה, כי מדרך אכילת הציפור שבגשתו אל המאכל הריהו מכופף את ראשו, מכניס המאכל ומיד מרים את ראשו כלפי מעלה, שוב מרכין ראשו וחוזר ומעלהו וחוזר חלילה. ללמדנו, שבענייני פרנסה אף שעלינו להשתדל מכל מקום נזכור תמיד להרים תיכף ראשינו ועינינו למרום לדעת שסוף דבר הקב''ה הוא הממציא לנו הפרנסה.
 
"וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת הַיָּד הַגְּדֹלָה אֲשֶׁר עָשָׂה ה' בְּמִצְרַיִם" (יד, לא)
איתא במדרש שנחשון בן עמינדב קפץ תחילה לים ואחריו קפצו כל השבטים. ולכאורה הוא פלא מהיכן למדו מידה זו, וכיצד ידעו שאם אדם מוסר נפש, הקב"ה עושה אתו נס, אם לא נאמר שפשוט מסרו נפש למות. אבל הרי נחשון אמר לקב"ה הגיעו מים עד נפש, היינו שביקש שהקב"ה יציל אותו כיון שמסר נפשו, וא"כ מהיכן למדו זאת.
ונראה לומר, כי בשעה שבתיה בת פרעה ראתה את משה בתיבה על הסוף נאמר "ותשלח את אמתה" ופירשו חז"ל שנשתרבבה ידה 60 אמה. והיינו שכיון שהיא עשתה מה שביכולתה, הקב"ה כבר המשיך וגמר. וכל ישראל ידעו מנס זה שהיה, ומשם למדו כשאדם מוסר נפש על דבר מצוה לכבוד הקב"ה הקב"ה מסייעו. וזהו פירוש הפסוק "וירא ישראל" - ואם תשאל מהיכן למדו - למסור נפשם. התירוץ ממה שראו את "היד הגדולה" - של בתיה בת פרעה אשר עשה ה' במצרים.
 

סיפור

מסופר על הגאון הקדוש ר' שמלאקה מניקלשבורג זצ"ל שהיה רגיל ללמוד בהתמדה עד כלות הנפש, והיה מתמוטט בעל כרחו לשעה ומתעורר ושוב לומד וכך חוזר וחוזר. רעיתו ותלמידיו שפחדו עליו מאוד קראו לחברו ר' אלימלך מליזענסק שיושיעם. כאשר ראה אותו עשה לו כבוד גדול וערכו שולחן יפה לר' אלימלך והרב אכל עמו כי כן צריך ודברו ד"ת. השעה היתה מאוחרת ונתנו מטה לר' אלימלך ואמר אני לא ישן רק אם הרב ישן, ואז גם ר' שמאלקה ישן וקם בבוקר עם מוחין חדשים והתפלל בחשק גדול והתעוררות ואמר שירת הים בניגון ובחשק גדול ובקולות עד שכל הקהל חשב שהם עומדים על שפת הים ועוברים את הים והיו מרימים את בגדיהם שלא ירטבו.
 

הלכה

שבת שירה
א. פרשת בשלח נקראת שבת שירה, בה קוראים "שירת הים". וצריך לאמרה בשמחה עצומה ולצייר כאילו עומד ביבשה בתוך הים ומסוגלת לכפרת עוונות.
ב. ב"שבת שירה" יש נוהגים לתת חטים לפני העופות, וכמה מהאחרונים ערערו על מנהג זה, והטוב ביותר ליתן זה מערב שבת.
ג. נוהגים לאכול חמין חטים בשבת שירה. ונתנו לזה רמז בר"ת של הפסוק "ויהי בשלח פרעה", ונהגו ישראל ה' ישמרם, בשבת שירה לאכול חטה, פרסות רגלים עם הריסה.
 
ט"ו בשבט
א. יום שני הקרוב הוא יום ט"ו בשבט, ונהגו בתפוצות ישראל להרבות באכילת פירות האילן ובמיוחד מפירות שבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל, להורות בזה שהוא ראש השנה לאילנות.
ב. ידקדק הרבה ויזהר שלא ימצאו חלילה בפירות תולעים, ויזהר אפילו מספק חשש תולעים, וידוע גודל איסור אכילת תולעים.
ג. לפני אכילת כל פרי ילמדו לימודים מיוחדים מלוקטים מהזוה"ק והמדרשים וישתדלו לכוין בהם כמסודר, כדי שיהיה תיקון לפירות ותיקון בעולמות העליונים.
ד. יש להתפלל ביום ט"ו בשבט שיזכה בחג הסוכות לאתרוג נאה ומהודר, ואפשר לאומרה גם בשבת.
 

מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

שיתוף