קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר מבחן דף היומי 121

קאבר זמני היום לשבוע פרשת קרח התשפד

 

שנה גודל טקסט

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת


רבי יוסף שמואלי  | ד' שבט תשפ"ג  |  26.1.2022  |  17:00


חסה לשבת פרשת בא

חידוש

"וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ" (י, ב)
יש מסורה של שני פסוקים "ולמען": א. "ולמען תספר באזני בנך ובן בנך", ב. "ולמען תאריכו ימים על האדמה" (דברים יא, ט), והכוונה - שהאדם הוא שלם כשעובד את ה' וירא ממנו ועוסק בתורה ובמצוות, וכך גם יחנך את בניו - הקב"ה נותן לו אורך ימים עד שיגדל את כולם - ואפילו שהגיע זמנו למות הוא ימשיך לחיות, וזה שאמר "ולמען תספר באזני בנך ובן בנך" - אם אתה משתדל לחנך את הבן שלך ואת בן בנך, אז "ולמען תאריכו ימים" - שהקב"ה יראה שאתה צריך אורך ימים כדי לגדלם, ויתן לך.
 
"וּלְכֹל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא יֶחֱרַץ כֶּלֶב לְשֹׁנוֹ" (יא, ז)
פעם בא יהודי לרבו ואמר: ברוך ה' אני חרוץ בעבודה אבל אני רוצה ברכה להצליח בעסק, אמר לו הרב תתנהג במקח וממכר שלך באמת - שפיך ולבך יהיו שווים וכך תצליח, וזה שאמר "ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו" "כלב לשונו" - פירוש שאם הלב והלשון שווים, "לא יחרץ" - לא צריכים להיות חרוצים כדי להצליח. (מו"ר ר' יהודה מועלם זצוק"ל)
 

סיפור

"הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים" (יב, ב)
באליה רבה (או"ח סימן תרב אות ד מובא גם בבאר היטב שם ס"ק ד) מובא מעשה נורא ביהודי שניצל מידי הרוצחים בשכר מצות קידוש לבנה, ומעשה שהיה כך היה: יהודי אחד, פגעו בו שודדים בלילה ורצו להרגו, וביקש מהם שיניחו לו לעשות מצוה אחת קודם שיהרגוהו, והלבנה היתה אז בחידושה, וקידשה בפניהם בכוונה גדולה, וכאשר הגיע לומר "כשם שאני רוקד כנגדך ואיני יכול לנגוע בך" וכו', ודלג וקפץ ג' פעמים כנהוג, ונעשה לו נס ונשבה רוח חזקה עד מאוד ונשאתו למרחקים וניצל מהם.
 
"וַיַּעַל הָאַרְבֶּה עַל כָּל אֶרֶץ מִצְרַיִם" (י, יד)
רבינו חיים בן עטר זי"ע בעל האור החיים הקדוש, כותב בספרו 'פרי תואר' (סימן פה) שבימיו היתה מכת ארבה על הארץ, והיו אנשי עירו מורים היתר לעצמם לאכול מהם, והוכיחם והזהירם שעל פי הסימנים המובאים בפוסקים הרי מין ארבה זה אסור באכילה. והיה שם יהודי אחד שלא שת לבו לאזהרת האור החיים הקדוש, ובאותו הלילה שאכל מהם הראו לו בחלום שהוא אוכל שקצים ורמשים, ואמרו לו בחלום שהם הארבה שאכל בו ביום.
וכתב עוד בפרי תואר שם, שהצדיק השי"ת את דבריו, וגדול הנס האחרון שעשה ה', שתמיד היה רגיל מין ארבה זה לבוא בכל שנתיים או שלש, ומשעה שפירסם האיסור, וחכמי העיר הטו אזנם ואסרום כדבריו, לא נראו עוד במערב למעלה מעשרים שנה.
 

הלכה

קריאת ההפטרה
א. אחר קריאת התורה מפטירין בנביא, מפני שפעם גזרו גזירה שלא לקרות בתורה, ותקנו אז לקרות בנביאים מענינה של פרשה, שבעה קרואים, ג' פסוקים לכל אחד ואחד, הרי בין כולם כ"א פסוקים, וגם היו מברכין ז' ברכות בנביא כמו שמברכין בתורה ז' ברכות, ואף שנתבטלה הגזירה וקוראין בתורה, אפילו הכי תקנו שהמפטיר יקרא בנביא כ"א פסוקים. אמנם צריך המפטיר לקרוא בתורה תחלה מפני כבוד התורה, שאם לא יקרא אלא בנביא ויברך על קריאתו, יהא כבוד תורה וכבוד נביא שוה.
ב. בשבת מפטירין מעינינה של פרשה, וביו"ט מענינו של יום.
ג. נוהגים שמי שנפטרו אביו או אמו במשך י"ב חודשים לפטירתם, לעלות מפטיר ולקרוא ההפטרה בקול רם, וכן משתדל בכל שנה ושנה בשבת שקודם יום היארצייט.
ד. אם אין הבן בקי ויודע לקרות ההפטרה בדקדוק, עדיף שיתן לאדם יר"ש שבקי שיעלה במקומו מפטיר ויקרא ההפטרה.
ה. לאחר ברכות ההפטרה בעוד שהספר תורה על הדוכן עושה השליח ציבור מי שברך לכל הקהל, ולכל העוסקים בצרכי ציבור וצדקה וגמילות חסדים, ובפרט לאותם המחזיקים ת"ח ואברכים וצריכים כל הקהל לענות אמן בכוונה גדולה.

מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

פרשת דברים - חס"ה לשבת

איך דחה רבי יהונתן אייבשיץ את היצר הרע לפני גיל מצוות? למה בכה רבי אברהם רפול כשראה את האריה שואג? ואיך 'מכינים' בגדים לשבוע שחל בו תשעה באב? • חידוש סיפור והלכה לפרשת דברים

חס"ה לשבת פרשת דברים

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת נשא - חס"ה לשבת 

איזה נסיון קשה יותר עוני או עושר? מה ביקשו לברר בית דין של מעלה עם החפץ חיים? ובאיזו ברכה בתפילה יכול לבקש כל חפצו? • חידוש סיפור והלכה לפרשת נשא

פרשת יתרו - חס"ה לשבת 

מה גורם להרבה אנשים לא להצליח בעבודת ה'? למה רופא מומחה הגדיל לחולה את הבעיה? ומה נכון לכווין בעת קריאת פרשת העקידה • חידוש סיפור והלכה לפרשת יתרו

קדושת המצות

עניין קדושת המצות- מיכלא דאסוותא

חס"ה לשבת פרשת וישלח

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

רבי יעקב חיים ישראל בן רבי יצחק אלפייה זצ"ל

חייו ופעליו • ליומא דהילולא כג' שבט

חס''ה לשבת פרשת פנחס

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת עקב - חס"ה לשבת

איך מתנהג מחנך טוב? למה השודדים ברחו מפני השאגת אריה? ומה כדאי לעשות אחרי אכילת לחם? • חידוש סיפור והלכה לפרשת עקב

חס"ה לשבת פרשת לך לך

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

שיתוף