קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר זמני היום לשבוע פרשת פנחס התשפד

קאבר מבחן דף היומי #124

 

שנה גודל טקסט

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת


רבי יוסף שמואלי  |  כו' כסלו תשפ"ג  |  20.12.2022  |  10:18


חסה לשבת

חידוש

 
"וְעַתָּה יֵרֶא פַרְעֹה אִישׁ נָבוֹן וְחָכָם וִישִׁיתֵהוּ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם" (מא, לג)
ולכאורה אחרי שיוסף פתר לפרעה את החלומות שיהיו שנים של רעב, למה הציע לבקש איש נבון וחכם, היה צריך לחפש אדם שידע לנהל את התבואה במשך שנות הרעב, מה יעזור איש נבון וחכם??
אלא שבזמן שיש שפע מאוד קשה להתכונן לזמן של רעב ומחסור, לכן חיפש פרעה איש נבון חכם, איש שיכול עכשיו - בזמן השפע - לנהל נכון את הדברים כך שבשנות הרעב יהיה מה לאכול (בשם ר' אליהו לופיאן).
 
"וטמאים ביד טהורים"
שאל הגה"ק רבי יוסף חיים זוננפלד זי"ע - רבה של ירושלים, מילא "גבורים ביד חלשים" זהו נס, וכן "רבים ביד מעטים" זהו נס, אך "טמאים ביד טהורים", מה הרבותא בדבר, במה רב כוחם של ה"טמאים" מכוחם של ה"טהורים"?
אלא הסבר נפלא יש כאן, וזאת על פי מה שמובא במדרש רבה (בלק כ, כה) שי"ב ניסים נעשו לו לפנחס בשעה שקנא את קנאת ה' והרג את זמרי בן סלוא וכזבי בת צור, ומובא שם שהנס העשירי היה: "ששמר הקב"ה את רוחותיהן שלא ימותו בידו ויטמא", והם מתו רק אחרי שהניחם מידו. וא"כ אף כאן היה נס כזה, שהיוונים לא מתו "ביד" החשמונאים הכהנים כדי שהם לא יטמאו, וזהו הפירוש "וטמאים ביד טהורים" - שאף על פי שהיוונים היו "טמאים", מכל מקום "ביד טהורים" - לא נטמאו החשמונאים הטהורים בהריגתם, כי אירע להם גם כן נס כנ"ל...
 

סיפור

מסופר שבזמן שרוסיה כבשה את רומניה, היתה קבוצה רומנית שמבריחה גבולות, לקבוצה זו הצטרף יהודי צדיק יר"ש. אנשי הקבוצה החליטו לברוח ביום רביעי של חנוכה וכן עשו וכבר באמצע הלילה נכנסו ליער וראש הקבוצה ביקש לא להשמיע רעש כי היו שם חיילים רוסים ויכולים היו לשמוע אותם ולהרגם ופחדו כל אנשי הקבוצה.
היהודי ביקש אם אפשר להדליק נר חנוכה וענה לו ראש הקבוצה שזה איסור מוחלט כי יכולים לראות אותנו, אח"כ הגיעו הקבוצה לאיזו חרבה והיהודי לקח ה' נרות והדליק, לאחר כמה שניות התקרב שוטר רוסי ופקד עליהם להרים ידים והבינו שהם עומדים למיתה משונה בגלל הדלקת נרות.
אולם לאחר כמה דקות אמר השוטר להוריד את הידים וציוה לחלק לכולם ערק להתחמם, ואמר שישנה קבוצה של חיילים רוסיים שעוקבת אחריכם שעה שלימה כדי להרוג אתכם, אמנם ברגע שראיתי את היהודי שהדליק נר חנוכה רעדתי, כי נזכרתי שלפני עשרים וחמש שנה אבא שלי הדליק נרות חנוכה, ונתמלאתי רחמים ולכן לכו לחיים טובים ולשלום.
 

הלכה

חנוכה
א. ביום שישי צריכין להזהר, להתפלל מנחה קודם ורק אח"כ להדליק נרות חנוכה. 
ב. עוד צריכים להזהר בערב שבת, להוסיף שמן בנרות חנוכה יותר מכל יום, שיעור שידלקו עד חצי שעה לאחר צאת הכוכבים, ואם לא, יש אומרים שלא יצא ידי חובה ויש בזה חשש ברכה לבטלה.
ג. בערב שבת קודש, מדליקים נרות חנוכה תחילה ואחר כך נר שבת, ולכן תמתין האשה שלא תדליק נר שבת עד שידליק הבעל נר חנוכה, ויש טעם בדבר גם על פי הסוד.
ד. במוצאי שבת בבית קודם מבדילים על הכוס ואחר כך מדליקים נרות חנוכה (אבל בבית הכנסת קודם מדליקים נרות חנוכה ואח"כ עושים הבדלה).
 
זאת חנוכה (יום שני ב טבת)
ידוע בשם המקובלים שבכל יום מימי חנוכה מתעוררת מידה אחרת משבחי הקב"ה שאומרים בברכת 'יוצר אור' בתפילת שחרית: 'פועל גבורות, עושה חדשות, בעל מלחמות, זורע צדקות, מצמיח ישועות, בורא רפואות, נורא תהלות, אדון הנפלאות', הרי שמונה. ובכל יום יש שפע אחר כפי הסדר שנמנה כאן, נמצא שבזאת חנוכה נשפעת המידה של אדון הנפלאות, היינו שהנהגת הפלאות והניסים נעשית כמו טבע ביום זה. ובפרט מסוגל יום זה לפרנסה טובה ולפקידת עקרות.
 
 

מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

רבי צדקה חוצין זצ"ל

חייו ופעליו • ליומא דהילולא א' אדר

חס"ה לשבת פרשת נצבים

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חג הסוכות - חס"ה לשולחן החג

למה עושים זכר רק לענני כבוד? למה אנחנו לא ישנים במיטה הקבועה שלנו? והאם יתכן שאדם אוכל ושותה בחג וזה לא נקרא שמחת חג? • חידוש סיפור והלכה לחג הסוכות

פרשת במדבר - חס"ה לשבת 

מהם התנאים להצלחה בלימוד התורה? איך ניחם רבי מנחם מנדל מקוצק את אימו כשבית העץ שלהם נשרף? ומה מובטח למי שיעסוק בתורה ברצף בליל שבועות? • חידוש סיפור והלכה לפרשת במדבר

קמחא דפסחא

חג הפסח, הוא ללא ספק גם "חג הנתינה", חג שבו אנו פותחים את דלת ביתנו ודלתות לבנו לכל מי שנזקק לכך, בלי זה, גם החג שלנו הוא לא חג!

פסח

מעלת ימי הפסח הקדושים

להיות בקיא בהלכות ברכות הנהנין

לברכות הנהנין יש חשיבות מיוחדת ובפרט שע"י הברכה מתקן את הנשמה המגולגלת באותו פרי, על כן מן הראוי שאדם יהיה בקי בהלכות אלו

עצות מועילות לזכות ביום הדין

לקראת יום הדין הקרב ובא, ליקטנו מספר עצות השוות לכל נפש כדי לזכות בדין

איך אפשר לתקן את פגם הברית?

עצות לתיקון פגם הברית

תפילת השל''ה בערב ראש חודש סיון

ערב חודש סיון הוא עת רצון לומר את תפילת השלה

שיתוף