קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר מבחן דף היומי 121

קאבר זמני היום לשבוע פרשת קרח התשפד

 

שנה גודל טקסט

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת


רבי יוסף שמואלי  |  כ' כסלו תשפ"ג  |  14.12.2022  |  19:24


חסה לשבת

חידוש

 
למה נסמכו אלופי עשו לפרשת וישב?
הטעם שנסמכו אלופי עשו בסוף פרשת וישלח, לפרשת וישב יעקב, אמר חכם מנשה שלוֹ ששמע מפי קדשו של הגאון רבנו יוסף חיים ז"ל בעל הבן איש חי, כי כשרואים כלבים נובחים ורודפים אחרי אדם, הסגולה להשתיק אותם היא, לשבת, ולכן כשראה יעקב את אלופי עשו שהם נובחים ורודפים אחרי עם ישראל, אז "וישב יעקב"... לכן כשראה יעקב את כל גיבורי ואלופי עשו "וישב יעקב", ומהי הישיבה, אין ישיבה אלא לימוד התורה, לעסוק ולהגות בתורה הקדושה, ועל ידי כך כלים אותם אלופים מאליהם. ובפרט לעסוק בסודות התורה הזוה"ק בתורת שב"י שהוא רשב"י.
ומסופר על הגאון רבי יהונתן איבשיץ זצ"ל שהתווכח עם כומר, שאלו הכומר, ידוע כי כשרב נכנס כולם עומדים, וכשכלב עובר כולם יושבים, מעניין איפה מה עושים כשרב וכלב נכנסים יחדיו, אמר לו הגאון עלינו לבדוק זאת בפועל, בא תכנס אתי יחד לבית הכנסת ונראה מה הקהל יעשה.
 
עד שתכלה רגל מן השוק
חנוכה מסמל את התורה, כי הנר מרמז לתורה שנא' כי נר מצווה ותורה אור, ודיני הדלקת נר חנוכה יש בהם רמז לקנייני התורה. הגמ' אומרת עד מתי זמן נר חנוכה עד שתכלה רגל מן השוק. בזמנם אחרי חצי שעה מהשקיעה כבר לא היו בנ"א ברחוב, אלא כולם היו בביתם, כי לא היה אור החשמל ובמקום שהיתה חומה כשהיתה מגיעה שעת נעילת השערים, החומה נסגרה ומי שלא בא בזמן הוכרח לישון בחוץ. ונר חנוכה הוא בשביל פרסומי ניסא ולכן אם כלתה רגל מן השוק אין בשביל מה להדליק. אבל הרמב''ם כותב כי עד שתכלה רגל מן השוק, שיעור זה הוא משקיעת החמה עד חצי שעה אחרי, דהיינו שלכתחילה צריך להדליק בתוך חצי שעה מהשקיעה.
ובדרך המוסר נראה לבאר - הגמ' שואלת עד מתי מדליקין את הנרות, נר זה התורה כי נר מצווה ותורה אור, והתורה נמשלה לאור, הנר הזה עד מתי אדם חייב ללמוד תורה עד שתכלה רגל מן השוק. השוק - פירושו - מן העוה"ז עד שיחזיר את נשמתו לבוראו - עד יומו האחרון, וכל זמן שאדם חי ויכול להלוך ברגליו לעשות את חפציו חייב ללמוד תורה בין אם הוא עני או עשיר, או בריא או בעל ייסורים, בין צעיר בין זקן, כל זמן שנשמתו באפו והוא חי, הוא חייב ללמוד ולעסוק בתורה, זהו הפירוש ע''פ הדרש עד שתכלה רגל מן השוק, א"כ נראה כמה התורה חביבה לפני הקב"ה שאנחנו חייבים ללמוד תורה כל זמן שאנחנו חיים ונושמים בעוה"ז, כמ"ש אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי.
 

סיפור

מספרים על רבי ישראל סלנטר (מייסד תנועת המוסר) שלילה אחד בא מאוחר לביתו ואין איש בחוץ, ובדרך רואה בבית אחד אור קטן מאיר, אמר לעצמו אולי צריכים שם עזרה או גמילות חסד, והנה רואה בבית אדם סנדלר מתקן נעליים, ניגש שאל אותו אדוני אתה יודע מה השעה עכשיו, הלא מאוחר בלילה, מתי תלך לישון מתי תקום בבוקר, איך אומרים עד מתי עצל תשכב מתי תקום משנתך אומרים לעצל מתי תלך לישון אתה צריך לקום מחר, אם לא תלך לישון עכשיו לא תוכל לקום בבוקר בזמן, א"כ עכשיו מאוחר מתי תלך לישון, ענה לו הסנדלר כבודו רואה את הנר הזה שהוא דלוק, כל זמן שהנר דלוק אפשר עוד לתקן, אמר רבי ישראל סלנטר מהאדם הפשוט הזה למדתי מוסר גדול כ''ז שהנר דלוק צריך לעבוד. נר ה' נשמת אדם כ"ז שהנשמה באפנו, כ"ז שהנר דלוק אנחנו נעבוד את ה' באמת ובתמים זאת אומרת שאנחנו חייבים לעבוד את השי"ת כל ימי חיינו על האדמה ואין פטור מלימוד התורה.
 

הלכה

חנוכה
א. מצות נר חנוכה מצוה חביבה היא עד מאד, וצריך האדם להזהר בה כדי להודיע הנס ולהוסיף בשבח האל. ויזהר מאד בהדלקת נרות חנוכה, ד"הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים".
ב. כשהבעל נאלץ להעדר מביתו, תדליק אשתו ותוציא את כל בני ביתה. וכן אם הבעל מתעכב עד לשעות המאוחרות בלילה, נכון שימנה את אשתו שתדליק נרות חנוכה עם צאת הכוכבים, ובזה גם הוא יוצא ידי חובה.
ג. יברך הברכות בהתעוררות הלב ובהתלהבות גדולה, ויכוין היטב בברכת הדלקת הנרות, ויברך מתוך שמחה של מצוה, כי חביבה מצוה בשעתה, וגם לכבוד המלאכים הקדושים הבאים עתה לכבוד הדלקת הנרות, ועונים אמן על ברכתו. וידליק הנרות בבגד עליון כמו שהולך לבהכנ"ס.
ד. אדם שאשתו מדלקת עבורו בבית, אפילו שאינו נוכח בשעת הברכות יוצא ידי חובתו. אמנם טוב שישתדל לברך על הנרות שמדליקים בבית הכנסת כשאפשר לו להדליקם.
ה. בן נשוי או חתן הסמוכים תדיר על שולחן האב או החם, מדליקין בחדרים המיוחדים להם לשינה אך לא יברכו כלל, אלא יעמדו אצל האב כשהוא מברך ויכוונו לברכות ואחר כך ילכו וידליקו בחדרם. והוא הדין למי שמתארח אצל חברו בימי החנוכה ולן בביתו לילה אחד או יותר ואוכל ושותה משולחנו של בעל הבית, מעיקר הדין יוצא ידי חובה בהדלקת הנרות של בעל הבית. ועדיף טפי שיעמוד בברכות אצל בעה"ב כשהוא מברך ויכוין לצאת ידי חובה וילך וידליק בחדרו.
ו. ההולכים לבית ההורים לסעודת ליל שב"ק וחוזרים לישן בביתם לאחר הסעודה טוב שיצאו מן הבית רק לאחר פלג המנחה ואז ידליקו נרות חנוכה בביתם בברכה, רק יזהרו לשים שמן שיעור שיספיק לחצי שעה אחר צה"כ. ואם יצאו קודם פלג המנחה לא ידליקו בביתם אלא במקום שהולכים אליו.
 
 

מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

האם כל יהודי חייב לכתוב ספר תורה?

על החיוב לכתוב ספר תורה מחד ועל הסגולות הרבות של הזוכה מאידך

איך היינו מרגישים אילו השמש הייתה מפסיקה לזרוח???

משל נפלא שמסביר מדוע אנו לא מרגישים את חסרון בית מקדשנו

פרשת אמור - חס"ה לשבת 

מדוע אנחנו סופרים את ספירת העומר? מה ראה החפץ חיים לעשות סעודה בהגיעו לגיל 80? ואיזה יום מיוחד יחול בשבוע הבא? • חידוש סיפור והלכה לפרשת אמור

מהו פרוזבול ומדוע עושים אותו בסוף שנת שמיטה?

כל מה שרציתם לדעת על פרוזבול | טופס להורדה

מנהגי פרשת שירה

מנהגים לשבת בשלח המכונה פרשת שירה

פניני המגילה

חידושים קצרים על מגילת אסתר

חס"ה לשבת פרשת ויקרא

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת וישב (שבת חנוכה) - חס"ה לשבת

מדוע יצר הטוב לא 'מנדנד' כמו היצר הרע? מה גרם למרן הבית יוסף להיפרד משותפו? והאם ממתינים לזמן רבינו תם גם במוצאי שבת חנוכה?  • חידוש סיפור והלכה לפרשת וישב

למה לבכות על החורבן? מה חסר עכשיו?

אחרי כמעט אלפיים שנות גלות בלי בית מקדש, קשה מאוד להבין מה היה לנו ומה הפסדנו, ודוקא בגלל זה צריך לבכות...

חס"ה לשבת פרשת מקץ (חנוכה)

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

שיתוף