קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר מבחן דף היומי 121

קאבר זמני היום לשבוע פרשת קרח התשפד

 

שנה גודל טקסט

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת


רבי יוסף שמואלי  |  ל' חשון תשפ"ג  |  24.11.2022  |  11:41


חסה לשבת

חידוש

"וַיִּתְרֹצֲצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ" (כה, כב)
שאל רבי יששכר דב מבעלז: רש"י פירש כשהיתה עוברת על פתחי תורה של שם ועבר, יעקב רץ ומפרכס לצאת, עוברת על פתחי עבודה זרה, עשו מפרכס לצאת.
וקשה: אפשר להבין שעשו התרוצץ וביקש לצאת, כי נמשך אחר עבודה זרה ובבטן אמו לא היתה לו עבודה זרה, אבל יעקב למה ביקש לצאת, והרי גם בבטן אמו למד תורה מפי המלך, כפי שאמרו בתלמוד (נדה ל:) שכאשר התינוק במעי אמו מלמדים אותו את כל התורה?
ותירץ, שיעקב אבינו היה מוכן לוותר אפילו על לימוד תורה מפי המלאך אם צריך הוא לשכון בכפיפה אחת עם עשו...
 
להרבות תפילה על הילדים
אברך אחד סיפר שאחד מגדולי הדור בא אליו לברית מילה ולא יכול היה לעלות המדרגות. אמר לו לפחות אני אתן לך עיצה טובה שקבלתי מאבותי ואבותי מאבותי, סגולה שיהיו כל הילדים ת"ח והיא כאשר תאמר כל בוקר ונהיה אנחנו וצאצאינו וכו' תכוון בכוונה שלימה על כל בן ובן בפרטות ממש, שמו ושם אמו ותראה פלאות וכך היה.

 

סיפור

פעם בכה בעל עגלה לפני מו"ר החפץ חיים זי''ע שהסוס שעמו היה מנהיג את עגלתו נפל ומת, ובזה איבד את מקור פרנסתו ופרנסת אנשי ביתו. נענה לו החפץ חיים ואמר, אכן, לך נאה לבכות, לך יאה למרר בבכי, כי אם הינך חושב שהסוס הוא זה שפרנס אותך עד היום, ובמות המפרנס אכן ראוי לבכות. אך אם אתה שומע לי תאמין שכל פרנסתך היא מידי הקב"ה בכבודו ובעצמו, אז תבין, כי מה לך אם הסוס חי או מת, הלא אינו כי אם אמצעי ואין לו כל השפעה על מצב פרנסתך. ולאו דווקא בסוס הדברים אמורים אלא כל איש בפרנסתו שלו, זה במקצוע וזה במשלח ידו, זה בכשרונותיו וזה בעסק - יכיר היטב כי לא כל אלו מפרנסים אותו אלא הקב"ה בכבודו ובעצמו, ואם מת שליח אחד, מיד ישלח הקב"ה שליח חדש.
 

הלכה

תפילת העמידה של יום שבת קודש
א. בזוהר הקדוש הפליג מאוד בשבח אמירת ישמח משה שעל ידו מתחברים העולמות, ועוד כי משה רבינו עליו השלום מחזיר לנו נשמות יתירות של שב"ק שהפסדנו במעשה העגל.
ב. יזהר שלא יטעה בתפלת שבת להתחיל "אתה חונן", ומי שאירע לו שהתחיל בתפלה זו "אתה חונן", ידאג כל אותו השבוע , כי הוא סימן שנהג בקודש חול, על כן יפשפש במעשיו ויתעורר בתשובה.
ג. אם טעה והתחיל "אתה חונן", ואפילו לא אמר אלא תיבת "אתה", אם היה מחמת שסבר שהוא חול, יסיים ברכת אתה חונן, ואח"כ חוזר לשל שבת. אך אם היה יודע שהוא שבת, ושלא בכונה התחיל תיבת "אתה" יאמר תיכף "ישמח משה".
ד. בעמידה של שחרית כשאומרים "חמדת ימים אותו קראת " אין מסיימים "זכר למעשה בראשית" ורק בערבית ומוסף אומרים "זכר למעשה בראשית" ובספר משנת חסידים נתן טעם לזה ע"פ הסוד, אך בדברי רבנו האריז"ל לא נמצא טעם מפורש על זה.
 
 

מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

פרשת בהעלותך - חסה לשבת

חסה לשבת פרשת בהעלותך - חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת - וכשספרו עליו לפני רבינו נחמן, אמר: כתוב "והאיש אשר הוא טהור ובדרך לא היה" ...

למה לבכות על החורבן? מה חסר עכשיו?

אחרי כמעט אלפיים שנות גלות בלי בית מקדש, קשה מאוד להבין מה היה לנו ומה הפסדנו, ודוקא בגלל זה צריך לבכות...

אשת חבר כחבר הרבנית לאה בת לאה

הרבנית לאה שרעבי ע"ה • נלב"ע כא שבט

עצות מועילות לזכות ביום הדין

לקראת יום הדין הקרב ובא, ליקטנו מספר עצות השוות לכל נפש כדי לזכות בדין

מו"ר המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א בקריאת המגילה

קריאת המגילה מפי מו"ר שליט"א בישיבתנו הקדושה

חס"ה לשבת פרשת בא

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת יתרו - חס"ה לשבת 

מה גורם להרבה אנשים לא להצליח בעבודת ה'? למה רופא מומחה הגדיל לחולה את הבעיה? ומה נכון לכווין בעת קריאת פרשת העקידה • חידוש סיפור והלכה לפרשת יתרו

פרשת וירא - חס"ה לשבת

מדוע ה' הפך את סדום ועמורה ללא כל התראה מוקדמת? מדוע רבי ישראל מסלנט נטל את ידיו בצמצום לפני התפילה? והאם מותר לענות אמן בין הנחת תפילין של יד לתפילין של ראש? • חידוש סיפור והלכה לפרשת וירא

רבי חיים ניסים אבולעפייה

הגאון רבי חיים נסים אבולעפיה זצ"ל

פרשת דברים - חס"ה לשבת

איך דחה רבי יהונתן אייבשיץ את היצר הרע לפני גיל מצוות? למה בכה רבי אברהם רפול כשראה את האריה שואג? ואיך 'מכינים' בגדים לשבוע שחל בו תשעה באב? • חידוש סיפור והלכה לפרשת דברים

שיתוף