קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר זמני היום לשבוע פרשת פנחס התשפד

קאבר מבחן דף היומי #124

 

שנה גודל טקסט

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת


רבי יוסף שמואלי  |  כב' חשון תשפ"ג  |  16.11.2022  |  12:29


חסה לשבת

חידוש

"גֵּר וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם" (כג, ד)
מובא בשם החפץ חיים, בנוהג שבעולם אם רוצה אדם לבנות בית יפה מביא אדריכל אומן להכין לו את הבית.
ומעשה בעשיר אחד שהזמין אצלו אדריכל אומן ואמר לו, מבקש אני שתכין לי ציור של הבית, אולם בעיקר שים לב לטרקלין שיהיה גדול ונאה ביותר, אלא שאף בפרוזדור יפה אני חפץ.
לאחר שהראה לו את המקום שעליו אמור לקום הבית אמר לו לבעל הבית, בדקתי את המקום אבל אי אפשר להקים עליו גם טרקלין יפה וגם פרוזדור יפה, אם רצונך בטרקלין יפה וגדול יש הכרח להקטין את הפרוזדור, ככל שנגדיל את הפרוזדור כך ילך ויצטמצם הטרקלין. לו לעצתי תשמע הייתי לוקח מהפרוזדור ומוסיף לטרקלין כדי שנוכל לעשותו גדול ומרווח. וכן גם מנהגן של הבריות בבנין הבתים, עושים טרקלין גדול ונאה ואילו הפרוזדור חשיבותו פחותה. ואם תעשה להיפך, סופך להיות צחוק בעיני הבריות ויאמרו עליך ראו מה עשה פלוני, טרקלין אשר בו יושבים בדרך קבע ומקום לקבלת אורחים עשאו קטן וצר, ואילו הפרוזדור שאינו משמש אלא מעבר ארעי עשהו גדול ומרווח.
כך בזמן שאנו כאן בעולם הזה אנו בונים לעצמנו את הטרקלין לעולם הבא כדברי חכמינו זכרונם לברכה, ללמדך שכל מי שקנה לו דברי תורה קנה לו בית בעולם הבא, ובמקום כך אנו טורחים להגדיל וליפות את הפרוזדור.

 

סיפור

"מֵה' יָצָא הַדָּבָר... (כד, נ)
מעשה בעשיר שחשקה נפשו בבחור תלמיד חכם מופלג עבור בתו, והלך אל הרה"ק ה'חתם סופר' זי"ע בבקשה שיראהו מיהו הבחור המופלג ביותר בישיבתו הרמה כי ברצונו לקחתו כחתן לבתו, השיב לו החת"ס, בסוף הזמן הנני מעביר את כל הבחורים בכור הבחינה, אז אדע בבירור בטיב כל אחד ואחד, שוב נא עתה לביתך, ולאחר שיגיע עת המבחן אשלח אליך את הבחור המיועד. בסוף הזמן בחר החת"ס את הבחור המהולל ברוב התשבחות, נתן בידו כתב צרור וחתום - בו כתב אל הגביר 'מוכ"ז הוא הנבחר להיות חתנך לוקח בתך', וביקש ממנו שבדרכו הביתה יאריך דרכו למקום מגורי הגביר ויתן לו את האיגרת. הבחור שלא ידע איגרת זו מה טיבה וגם קצרה נפשו בדרך, לכן פנה אל אחד מחבריו אשר דר בסמיכות למגורי הגביר, וביקש ממנו שימסור מכתב זה אל הגביר, והלה הסכים לזה, בבואו אל עירו סר תחילה לבית הגביר ומסר לו את האיגרת, פתח הגביר וראה שהבחור העומד לפניו הוא המיועד לו, ומיד שלח לדבר בו נכבדות ונגמר השידוך בכי טוב. והתברר הסיבות עד שיצא לאור רצונו יתברך.
 

הלכה

תפילת שחרית של יום שבת קודש
א. יזהר שיהיה לו טלית מיוחדת לכבוד שב"ק ומה טוב שתהיה כולה לבנה ושיהא מהודרת ונאה יותר משל חול.
ב. יש אומרים שבתפלת שבת מעלין את כל תפלת החול שנתעכבה על ידי איזה חטא או חסרון כונה. על כן צריך ליזהר מאוד בתפלת שבת להתפלל בכוונה יתירה ובשמחה גדולה.
ג. חסידים ואנשי מעשה נוהגים לומר כל ספר התהלים ביום שבת קודש קודם תפילת שחרית ומנהג נכון הוא.
ד. בשבת יש להזהר ביותר שלא לדבר בבית המדרש דיבור של חול.
ה. במוצאי שבת בעת שמקפל טליתו יבדוק הציציות לראות שאין בהם חסרון וגם יפרידם שלא יהיו מסובכין זה בזה, ואם לא בדק קודם השבת יבדוק בשבת קודם שמברך.
 
 

מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

פרשת צו (פרה) - חס"ה לשבת 

מה הקשר בין זריזות ומחשבות? מדוע סירב הט"ז לקבל טלית חדשה מבני קהילתו? ומה ראוי לעשות במיוחד בערב שבת זו? • חידוש סיפור והלכה לפרשת צו

פרשת כי תבוא - חס"ה לשבת

מה מיוחד ב-40 יום שמר"ח אלול ועד יום הכיפורים? מדוע לא רצה החפץ חיים לברך את אנשי וילנא שבאו לביתו? ואילו דברים כדאי לזכור בעת תקיעות השופר? • חידוש סיפור והלכה לפרשת כי תבוא

תפילת השל''ה בערב ראש חודש סיון

ערב חודש סיון הוא עת רצון לומר את תפילת השלה

חסה לשבת פרשת וארא

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חס''ה לשבת פרשת מסעי

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת תצוה - חס"ה לשבת

כיצד ניתן לתקן את הלבוש הרוחני שלנו? מה השטן ראה ונפל לאחוריו מרוב זעזוע? ומה צריך לכוין ב'אהבת עולם' בתפילה? • חידוש סיפור והלכה לפרשת תצוה

מתנות לאביונים

"כי כמו שנותן האיש הישראלי צדקה לעני ומתחסד עם העני, כן גורם שהקב"ה מתלבש את עצמו במידת החסד ומשפיע בחסדו לכל העולמות שפע רב וששון ושמחה" (ע"פ קדושת לוי)

חס"ה לשבת פרשת נח

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

שבת חול המועד פסח - חס"ה לשבת 

מדוע אומרים לרשע (בהגדה) שאם היה שם לא היה נגאל? מה ביקש ר' יונתן אייבשיץ לאפיקומן בהיותו ילד? והאם נשים חייבות לספור ספירת העומר? • חידוש סיפור והלכה לשבת חול המועד פסח

חס"ה לשבת פרשת וירא

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

שיתוף