קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר זמני היום לשבוע פרשת פנחס התשפד

קאבר מבחן דף היומי #124

 

שנה גודל טקסט

פרשת קדושים - חס"ה לשבת 

כיצד יתכן שאדם חורץ את דינו במו פיו? איך זכה אביו של הרמ"א לכזה בן? והאם מותר להישען בתפילת העמידה? • חידוש סיפור והלכה לפרשת קדושים


רבי יוסף שמואלי  | יום חמישי א' אייר התשפ"ד  |  09.05.2024  |  12:30


קאבר חסה לשבת פרשת קדושים התשפד

חידוש

 

"בְּצֶדֶק תִּשְׁפֹּט עֲמִיתֶךָ" (יט, טו)

כתב הבעש"ט: כאשר בא נתן הנביא להוכיח את דוד המלך, פתח ואמר לו בדרך משל: שני אנשים היו בעיר אחת. אחד עשיר ואחד רש. לעשיר היה צאן ובקר הרבה מאד ולרש אין כל כי אם כבשה אחת קטנה אשר קנה. ויבא הלך לאיש העשיר ויחמול לקחת מצאנו ומבקרו לעשות לאורח הבא לו. ויקח את כבשת האיש הרש, ויעשה לאיש הבא אליו. מששמע דוד נזדעזע וחרץ מיד את משפטו של העשיר: "בן מות האיש העושה זאת"! אז גילה נתן לדוד כי לא היה זה אלא משל, ואמר לו: "אתה האיש"! הוא חרץ איפוא את דין עצמו.

כן נוהגים בשמים לגבי כל אדם. כשבאים לדון אותו על עבירה שעשה, מראים לו אותה עבירה בצורה שונה אצל אדם אחר. הוא מזדעזע מכעס וקורא: ראוי הוא זה שייעשה בו כזאת וכזאת. בכך הריהו חורץ את דינו הוא!

לפיכך אמרו חכמינו "הוי דן את כל האדם לכף זכות". אל תהא בהול לחרוץ את משפטו של הזולת לחובה, כי אל תדין את חברך עד שתגיע למקומו. להוי ידוע לך שמראים לך מעשה פסול אצל חברך על מנת שתדון אותו, כיון שאתה כבר הגעת למקומו וכבר עשית מעשה זה בצורה זו או אחרת, והמשפט אשר תחרוץ עליו יהיה משפטיך אתה. אם תדון את חברך לכף זכות הרי אתה מיטיב לעצמך.

 

סיפור

"וְאֶת שַׁבְּתֹתַי תִּשְׁמֹרוּ אֲנִי ה'" (יט, ג)

מספרים על אדם ששמו ר' איסרל', שהיה חי לפני כחמש מאות שנה. היה לו מפעל גדול של משי שהיה עובד טוב כל יום כל היום, חוץ משישי, בכל יום שישי לקראת חצות היום הוא היה סוגר את המפעל. באחד מהימים הגיע שר אחד ורצה לקנות כמויות אדירות של בדים. ר' איסרל' קיבל אותו בכבוד גדול, אך כשהגיעה שעת חצות, הוא הודיע לו שהוא צריך לסגור. "זו עסקה של פעם בחיים!" אמר השר "חבל לך, יש עוד זמן לשבת". "נכון, אבל אני מחויב לה, הכבוד שלה לפני הכל אדוני השר, במחילה, אני צריך לסגור, אם תרצה בכל זאת, אפתח בשבילך במוצאי שבת".

נכון, הוא הפסיד הון תועפות, אבל הוא זכה להיות אבא של הרמ"א - ר' משה איסרליש, מגדולי ישראל שבכל הדורות!!!
השבת לא נשארת חייבת, היא תמיד ראשונה בלהחזיר.

 

הלכה

תפילת העמידה

א. קודם שיתפלל, יסיר כיחו וניעו וכל דבר הטורדו. וכדאי מאוד להשתיק את הטלפון סלולרי (אפילו לא על רטט, שהרי אם ירטט באמצע תפילתו זה דבר הטורדו ואסור), וכ"ש באופן שמפריע גם לאחרים.

ב. בשעת תפילת העמידה יצמיד רגליו זו אצל זו, ויעצום עיניו לכבוד השכינה, ולא יביט בתפילתו אנה ואנה. כי בעמידה יש לנו להידמות למלאכים, שנאמר (יחזקאל א, ז) בהם "ורגליהם רגל ישרה".

ג. הזוהר והמקובלים הזהירו שלא להשמיע קולו כלל בתפלת העמידה, אפילו לעצמו, פן יתאחזו החיצונים בתפלתו חס ושלום. ולדעת מרן השו"ע עיקר האיסור הוא שלא ישמיע קולו לאחרים, אבל צריך להשמיע לאוזניו.

ד. המתפלל, צריך שיכוין בלבו פירוש המילות שמוציא מפיו. ויחשוב שהשכינה כנגדו. ויסיר וידחה כל מחשבות הטורדות אותו, עד שתשאר כונתו ומחשבתו זכה בתפלתו, כי התפילה היא במקום הקרבן, ומחשבה זרה פוסלת בקודשים. ולפחות ישתדל ויתאמץ לכוין באבות, שהיא ברכה ראשונה. [ואף על גב דמן הדין שאם לא כיון באבות אינו יוצא י"ח וצריך לחזור, כתבו האחרונים שבזמן הזה אין חוזרין משום חסרון כונה, דשמא גם בחזרתו לא יכוין].

ה. בעמידה אסור להישען על עמוד שלפניו או בצידו. וחולה שחייב להישען, אם יוכל לכוין כמו אם היה יושב, יעמוד ויסמוך. ואפי' בתפילה מיושב צריך להיזהר שלא לסמוך לאחריו, ולא יהיה מוטה לצדדין, ולא יפשוט רגליו ולא ירכיבם זה על זה.

ו. יזהר מאד שלא יאבד תפילה בציבור, כי ח"ו זה נקרא חסרון לא יוכל להמנות, שחבריו נמנים לדבר מצוה והוא אינו נמנה עימהם. ומצוה להתפלל בבית המדרש במקום שעוסק בו בתורה, יותר מבית הכנסת.

 

 


מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

המקובל האלקי רבי יצחק כדורי זצוק"ל

חייו ופעליו של מו"ר זצוק"ל • ליומא דהילולא כט' טבת

פרשת ויצא - חס"ה לשבת

מדוע יעקב אבינו הגן רק על ראשו? מדוע האר"י ז"ל חייך בעת שהיה האלשיך הקדוש דורש? והאם יש בעיה לצאת מבית הכנסת כשהוא העשירי? • חידוש סיפור והלכה לפרשת ויצא

רבי שמעון בן מנצור

חייו ופועליו • ליומא דהילולא ב' שבט

חס"ה לשבת פרשת האזינו

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

תיקון נפטרים

למי צריך לעשות תיקון נפטרים? האם התיקון מועיל גם לאדם רשע? ואיך בכלל עושים אותו?

חס"ה לשבת פרשת תולדות

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

איך אפשר להפוך לאדם חדש בזמן קצר?

בהתקרב ימי התשובה כדאי לזכור את העצה הנפלאה של הרש"ש הקדוש שכל העושה אותה - ערב הוא לו שיתהפך לאדם חדש!

חס"ה לשבת פרשת בא

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חס"ה לשבת פרשת תרומה

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חס"ה לשבת פרשת ואתחנן

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

שיתוף