קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר זמני היום לשבוע פרשת פנחס התשפד

קאבר מבחן דף היומי #124

 

שנה גודל טקסט

פרשת אחרי מות - חס"ה לשבת 

מדוע מידת הרחמים מתלבשת דוקא בדמות אֵם? מה למד החפץ חיים מהיריד בעיירה זלווה? ומה מרוויח מי שמקפיד לסמוך גאולה לתפילה?  • חידוש סיפור והלכה לפרשת אחרי מות


רבי יוסף שמואלי  | יום רביעי כ"ג ניסן התשפ"ד  |  01.05.2024  |  13:20


קאבר חסה לשבת פרשת אחרי מות התשפד

חידוש

"וְכֵן יַעֲשֶׂה לְאֹהֶל מוֹעֵד הַשֹּׁכֵן אִתָּם בְּתוֹךְ טֻמְאֹתָם" (טז, טז)

בזוהר הקדוש מצינו, שכאשר מדת הרחמים מתעוררת לבוא לעולם, מתלבשת אז השכינה בדמות אשה - אם. מדוע דוקא בדמות אם, - אומר הגאון רבי חיים מוולאז'ין - משום שדרך העולם היא שלמרות שהן האב והן האם אוהבים את תינוקם אהבה עזה, שניהם מחבקים ומנשקים אותו בכל לבם, בכל זאת כאשר מתלכלך התינוק, האב מגלה חוסר אונים ואין בסבלנותו לטפל בו עוד, ורק האם היא שנוטלת אותו ומטפלת בו, רוחצת ומנקה אותו, ולא עוד אלא שגם כשהוא מטונף אין היא סרה ממנו ואינה נרתעת מלחבק ולנשק אותו.

השכינה הקדושה, שוכנת עם ישראל אף בטומאתם, כמאמר הכתוב "השוכן אתם בתוך טומאתם" וכפי שכתב רש"י. גם בשעה שבני ישראל מתלכלכים בעבירות - שכינה עמהם, ואז מתגלה השכינה בדמות אשה, דמות אם המבקשת לרחוץ את בניה מעוונותיהם ולטהרם ולשחררם משביו של היצר הרע.

 

סיפור

"אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי ה'" (יח, ה)

וכתב רש"י "וחי בהם" - לעולם הבא.

סיפר פעם החפץ חיים שבעיירה זלווה, פלך גרודנא, היה מתקיים יריד שנתי גדול שהיה נמשך ארבעה שבועות תמימים, כל תושבי העיירה היו מצפים בכליון עיניים במשך השנה ליריד, שכן בהשכירם בה פינה ובקחתם מחיר טוב תמורת כל חדר היו מרויחים כדי להתקיים כל השנה. תושבי זלווה היו נעשים עייפים ויגעים במשך תקופה זו, ללא מזון ושינה כראוי, והיו עסוקים תמיד בעבודתם לספק צרכי המשתכנים אצלם, ולשם כך היו אף שוכרים אנשים שיעזרו להם בעבודה זו.

החפץ חיים שאף הוא היה בזלווה בתקופת היריד, שמע פעם יהודי יגע שעבד אצל בעל בית קורא, מתי אזכה כבר שהיריד יגיע לקצו, נפשי כבר שואפת למנוחה. בעל הבית בשמעו את דברי הפועל גער בו, מה לך שוטה, מה זאת תדבר? הלוואי וימשך היריד זמן יותר ממושך! אמנם אתעייף עתה, אולם ברווחים שיהיו לי אוכל לחיות לאחר מכן במנוחה ולהנות במשך שנה שלימה.

עשו דברי האחרון רושם עמוק על החפץ חיים והיה חוזר עליהם ומוסיף, כדאי לו ליהודי שיתעייף, לא יאכל ולא יישן כהוגן, ויגור במסדרון במשך כל תקופת היריד, כדי שברווחים הגבוהים יחיה לאחר כך ברווחה. יתר על כן, איננו מרגיש כלל עייפות והוא מרוצה לקבל באהבה את כל אי הנוחות ביודעו שדוקא זה יביא לו את הרווחה.

מה מאושר היה האדם, אם היה מתאר לעצמו שהעולם הזה הוא פרוזדור לטרקלין, יריד קצר. שמשום כך על האדם לצבור בתקופה זו אמצעים להתפרנס בהם מבחינה רוחנית בעולם הבא, וממילא לא ירגיש שום צער באי נוחות כלשהי בעבודת ה'.

 

הלכה

אמת ויציב

א. באמת ויציב יזהר להוציא את המילים בפיו הדק היטב, מפני שיש בהם סוד.

ב. כשיאמר "ודבריו חיים וקיימים ונאמנים ונחמדים לעד", בתיבת "לעד" ינשק הציציות שאוחז בהם, ויעבירם ע"ג עיניו, ויסירם מידו שישתלשלו למטה, ולא יאחזם עוד בידו.

ג. כשיאמר "עוזר דלים", יכוין לעשות עצמו עני עם השכינה הנקראת דלה, בהיותה למטה בהיכל הרצון דבריאה. כדי שבעלותה משם, יזכה שיהיה עילוי לנפשו ג"כ עמה.

ד. כשיאמר "תהילות לאל עליון גואלם", יקום לעמוד לפני המלך העליון ברוך הוא. ותכף בתחילת מילת "תהילות" יקום לעמוד, ויסיים מילת תהילות מעומד.

ה. יזהר מאד לסמוך גאולה לתפילה, ושלא להפסיק כלל בין ברכת גאל ישראל לבין תפילת העמידה, ואפילו לא בשתיקה. ואם שומע קדיש או קדושה, ימתין בשירה חדשה ושם יענה. וכל הנזהר בזה אין השטן מקטרגו באותו היום, וכל אותו היום יהיה שמח.

 

 


מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

חס"ה לשבת פרשת ואתחנן

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

המקובל רבי אברהם בנימין הכהן זצוק"ל

חייו ופעליו • ליומא דהילולא ז' אדר

האדרא רבה והאדרא זוטא בנעימה מיוחדת

האזינו לראש הכולל רבי יוסף שמואלי שליט"א בקריאת האדרא רבה והאדרא זוטא | משולב לקריאה קלה

פרשת ראה - חס"ה לשבת

מאיזה מחשבה צריך להיזהר העשיר? איך מצוה יחידה שעשה אדם רשע הכניסה אותה לגן עדן? ואיזה מזמור מסוגל מאוד בימים אלו? • חידוש סיפור והלכה לפרשת ראה

פרשת בראשית - חס"ה לשבת

איזו עצם ניזונת רק מאכילת סעודה רביעית? איך הרגיש ר' אריה לוין כשכאבה לאשתו הרגל? והאם מותר לומר מודה אני לפני נטילת ידיים? • חידוש סיפור והלכה לפרשת בראשית

חס"ה לשבת פרשת וישלח

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חס"ה לשבת פרשת נצבים

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

רבי יצחק ב"ר יעקב אבוחצירא זיע"א

חייו ופעליו • ליומא דהילולא יד' שבט

פרשת שלח לך - חס"ה לשבת 

מדוע נתקנה מצוות ציצית? מה ענה המגיד מקלם על אותם שלא התעטפו בטלית בתפילה? ומה כדאי לומר בסוף התפילה שיועיל לאדם לזכור את שמו אחר פטירתו? • חידוש סיפור והלכה לפרשת שלח לך

פרשת פקודי - חס"ה לשבת

איזה פקדון נמצא אצל האדם? האם אנחנו באמת מחכים למשיח? ומדוע צמים בתענית אסתר? • חידוש סיפור והלכה לפרשת פקודי

שיתוף