קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר זמני היום לשבוע פרשת פנחס התשפד

קאבר מבחן דף היומי #124

 

שנה גודל טקסט

פרשת צו (פרה) - חס"ה לשבת 

מה הקשר בין זריזות ומחשבות? מדוע סירב הט"ז לקבל טלית חדשה מבני קהילתו? ומה ראוי לעשות במיוחד בערב שבת זו? • חידוש סיפור והלכה לפרשת צו


רבי יוסף שמואלי  | יום חמישי י"ח אדר ב' התשפ"ד  |  28.03.2024  |  12:50


קאבר חסה לשבת פרשת צו התשפד

חידוש

"צַו אֶת אַהֲרֹן" (ו, א)

אין צו אלא לשון זירוז מיד ולדורות, אמר רבי שמעון: ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש חסרון כיס (רש"י).

מעיר כאן האדמו"ר רבי יצחק מאיר מגור (בעל חידושי הרי"ם), לכל אבריו של האדם יש "כיס" - כעין כיסוי המסוגל למנוע ממנו לבל יעשה את הבלתי רצוי. הפה למשל, יש לו שפתים שבהן יכול הוא לסגרו כל אימת שהוא רוצה להמנע מדיבורים רעים, האוזן יש לה אַלְיָה שאפשר לכוף אותה לתוכה כדי שלא לשמוע דבר שאינו הגון, העין יש לה עפעף, וכן שאר האברים המשמשים את חושיו של האדם, לעומת זאת המחשבה אין לה כיס לכסות עליה, כי המחשבה משוטטת באדם בכל עת.

והנה מכיון שקרבן עולה בא לכפר על מחשבה רעה, לכן אמרה תורה בקרבן עולה "צו", שפירושו זירוז, כי צריך לזרז במקום שיש חסרון כיס היינו שמחשבת הלב מחוסרת כיס... (פנינים יקרים).

 

סיפור

נמצא כתוב בפנקס החברה קדישא של העיר לבוב, שרבנו הגאון בעל הטורי זהב לבש טלית קרועה מאד. טלית זו היתה ישנה נושנה והוא התעטף בה שנים רבות. כאשר ראו נשות העיר לבוב את רבנו הגאון עומד להתפלל בטלית קרועה וישנה, התנדבו כל הנשים לתת לו טלית חדשה. הן קנו טלית מהודרת והביאוה אליו, כאשר ראה הט"ז את הטלית החדשה, אמר לנשים: תשואות חן חן לכן על נדבת לבכן וטובכן, אך איני רוצה להתעטף בטלית חדשה, כי הטלית הישנה הזאת תעיד עלי בעולם הבא שלא היתה לי מחשבה-זרה בתפילת שמונה עשרה.

 

"ואש המזבח תוקד בו" (ו, ב)

מסופר שכאשר הרה"ק ה"אמרי אמת" מגור זצ"ל היה ילד כבן חמש ולמד בתלמוד תורה את פרשת השבוע, פנה אל המלמד בשאלה: מדוע הכתוב אומר "ואש המזבח תוקד בו" היה צריך לכתוב "ואש המזבח תוקד עליו" - על המזבח! לא ידע המלמד תשובה, ואמר: שאל את אביך. פנה הילד אל אביו, הרה"ק ה"שפת אמת" זצ"ל. שאלו אביו: נו, מה חשבת לומר? והילד ענה: לדעתי הכונה היא שאש המזבח תוקד בו - בכהן! הכתוב מדבר שהמצוה תקרין בו לקיימה בהתלהבות כאש הבוערת.

 

הלכה

פרשת פרה

א. גם מי שאינו נזהר לטבול בערב שבת, ישתדל מאוד ערב שבת קודש זו (פרשת פרה) לטבול זכר למקדש. וכן יתן צדקה בערב שבת זו, להפריש איש איש כפי יכולתו לצדקה, יתר על שאר הימים.

ב. מאחר ולדעת הרבה פוסקים קריאת פרשת פרה היא מצות עשה מהתורה, לכן יקראוה בספר תורה הכשר והמהודר ביותר שבבית הכנסת, ויכונו לצאת ידי חובה מן התורה. וטוב שהעולה מפטיר יאמר לפני כן לשם יחוד וכו'. 

ג. יש אומרים שאין מעלין קטן למפטיר לארבע פרשיות ויש מתירים. ומ"מ פרשת פרה שלדעת מרן והרבה פוסקים גם היא מן התורה אין להעלות קטן למפטיר, אלא שאם כבר עלה הקטן לא ירד. והשליח ציבור יקרא בס"ת להוציא הציבור ידי חובתם.

 


מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

רבי ניסים פרץ

רבי ניסים פרץ ליומא דהילולא כח' שבט

שבת הגדול

שבת שלפני הפסח נקראת "שבת הגדול"

חס"ה לשבת פרשת וישלח

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חס"ה לשבת פרשת תרומה

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

רבי חיים ניסים אבולעפייה

הגאון רבי חיים נסים אבולעפיה זצ"ל

פרשת בהעלותך - חס"ה לשבת 

איך יזכה אדם שיהיו בניו עוסקים בתורה? ממה נדהם הגאון חיד"א כשהזדמן לליוורנו שבאיטליה בימים הנוראים? והיכן בתפילה יכוין בשביל שדברי התורה לא ישתכחו ממנו? • חידוש סיפור והלכה לפרשת בהעלותך

פרשת בהעלותך - חסה לשבת

חסה לשבת פרשת בהעלותך - חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת - וכשספרו עליו לפני רבינו נחמן, אמר: כתוב "והאיש אשר הוא טהור ובדרך לא היה" ...

האור החיים הקדוש

תולדות חייו, גלותו, מעשה תוקפו ועלייתו ארצה • נפטר טו' תמוז

חס"ה לשבת פרשת בשלח

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת וישלח - חס"ה לשבת

מה יעשה בעל חנות פיקח אל מול חבורת גנבים? מה ענה החפץ חיים כשנשאל על עתיד עם ישראל בזמן השואה? והיכן כדאי לדר בקומה גבוהה להדליק את נרות החנוכה? • חידוש סיפור והלכה לפרשת וישלח

שיתוף