קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר זמני היום לשבוע פרשת פנחס התשפד

קאבר מבחן דף היומי #124

 

שנה גודל טקסט

פרשת לך לך - חס"ה לשבת

מה הציע רבא לבני עירו בשביל שיהיו עשירים? האם מותר לעבור על עבירה בשביל למנוע הפסד ממוני? ומה מובטח לאדם שזהיר במצות ציצית? • חידוש סיפור והלכה לפרשת לך לך


רבי יוסף שמואלי  | י' חשון התשפ"ד  |  25.10.2023  |  17:00


קאבר חסה לשבת לך לך התשפד

חידוש

"וּלְאַבְרָם הֵיטִיב בַּעֲבוּרָהּ" (יב, טז)

אמר רבי חֶלְבּוֹ, לעולם יהא אדם זהיר בכבוד אשתו שאין הברכה מצויה בבית אלא בזכות האשה, כמו שאמר רבא לבני עירו (מחוזא): תכבדו את נשותיכם בשביל שתהיו עשירים.

 

"אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה" (יג, ט)

מובא בגמ' (כתובות סו ע"ב) 'מלח ממון חסר' - שכשנותן צדקה הממון הולך ומתרבה, ואמרו "עשר תעשר" (דברים י"ד כ"ב) 'עשר בשביל שתתעשר' (שבת קיט ע"א). "עַשֵּׂר" - הנקודה בשמאל, "תִּתְעַשֵּׁר" - הנקודה בימין, וזו פי' הפס' "אם השמאל" - אם אתה הולך בשמאל שאתה שם את הנקודה בשמאל ואתה מעשר ונותן לצדקה, "ואימנה" - הקב"ה אומר אני אלך כמוך בימין ואני אעשה את השׂין לשׁין ותהיה לעשיר. אבל אם אתה הולך בימין - שאתה רוצה להתעשר אני אלך בשמאל ואני אעשׂר ואפחית מהממון שלך, ואדם צריך לדעת שאת הממון ה' נתן לו בשביל שיעשה מצוות, ובפרט לתת לתורה ולישיבות!

 

סיפור

"תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ וְהָֽרְכֻשׁ קַח לָֽךְ" (יד, כא)

כך אדם צריך לומר ליצר: תן לי הנפש - את הרוחניות, והרכוש קח לך - את הגשמיות.

פעמים רבות קורה שכדי למנוע עבירה מסויימת, יש צורך להוציא ממון ואז המלחמה קשה מאוד. במקרה כזה צריך לומר ליצר חד וחלק: הרכוש קח לך! שכן הלכה פסוקה היא בשולחן ערוך (יו"ד קנז, א) כי מה שנאמר יהרג ואל יעבור זה דוקא בשלושת העבירות החמורות, אבל בשאר עבירות אמנם יעבור ולא יהרג, אבל גם עליהם חייב ליתן את כל ממונו כדי שלא יעבור על שום עבירה מהתורה, שנאמר "ואהבת את ה' וגו' ובכל מאודך", מאודך זהו ממונך.

ומעשה שהיה בבעל מפעל של תפילין שהיה מזלזל במצוות, וקרה יום אחד שנפסלו בתים רבים לתפילין, ובעל המפעל רצה למכרם ככשרים. אחד העובדים קינא קנאת ה' וחתך את הבתים הפסולים באופן שאי אפשר למכרם. כשהבחין בעל הבית מה שנעשה כעס מאוד ואיים על אחד העובדים שאם לא יגלה לו מי עשה זאת הוא יפטר אותו מהעבודה. אותו עובד ידע שלפי ההלכה צריך אדם למסור כל ממונו ואל יעבור על לאו אחד מהתורה, במקרה הזה של איסור לשון הרע. וכן עשה שלא גילה והפסיד את מקום העבודה. והקדוש ברוך הוא שילם לו שכרו. כשהתפטר ממפעל התפילין פתח עסק פרטי ושרתה ברכה במעשה ידיו, לבד מהשכר העצום הממתין לו בעולם שכולו טוב בעבור שכבש יצרו מלדבר לשון הרע (לבוש יוסף).

 

הלכה

הלכות ציצית

א. מצות עשה מדאורייתא שהלובש בגד שיש לו ארבע כנפות יטיל בארבע כנפותיו ציציות שנאמר "ועשו להם ציצית על כנפי בגדיהם לדורותם".

ב. טעם מצוה זו כדי שנזכור את מצוות ה'.

ג. הזהיר במצות ציצית זוכה ורואה פני שכינה, ולעתיד לבוא ישמשו אותו אלפיים ושמונה מאות עבדים, והמבטל מצוה זו גדול עונשו.

ד. הספרדים ישתדלו לקחת טלית מצמר רחלים דוקא כי זו דעת מרן.

ה. לפי דברי רבנו האר"י יעשה בחוטי הציצית 39 כריכות בסדר הזה: שבע, שמונה, אחת עשה שלוש עשרה ויש בזה סוד.

ו. בזוהר הקדוש הפליג מאוד בשבח היוצא מביתו מעוטף בציצית ומוכתר בתפילין והולך לבית הכנסת ואומר בפתח פסוק ואני ברוב חסדך וכו'. ומצוה זו קודמת למצות עשרה ראשונים.

 

 


מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

איך אפשר לתקן את פגם הברית?

עצות לתיקון פגם הברית

פדיון נפש

פדיון נפש בישיבה הקדושה ישיבת המקובלים “נהר שלום” בירושלים אשר נערך על ידי מורנו ורבנו המקובל האלקי ר’ בניהו שמואלי שליט”א

נס פורים

עניין הצרה הגדולה שהיתה בימי אחשוורוש והמן הרשע, ומאידך את תשועה הגדולה שעשה לנו ה' יתברך על ידי חזרתינו בתשובה

חס"ה לשבת פרשת תזריע מצורע

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חס"ה לשבת פרשת ויצא

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת יתרו - חס"ה לשבת 

מה גורם להרבה אנשים לא להצליח בעבודת ה'? למה רופא מומחה הגדיל לחולה את הבעיה? ומה נכון לכווין בעת קריאת פרשת העקידה • חידוש סיפור והלכה לפרשת יתרו

פרשת חקת - חס"ה לשבת

מדוע קיבל דמא בן נתינא בשכרו דוקא פרה אדומה? מה היה כתוב בקמיע של הט"ז שהיה נותן לעקרות? וכל כמה זמן צריך לבדוק את המזוזות? • חידוש סיפור והלכה לפרשת חקת

חס"ה לשבת פרשת וירא

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

מעלת אמירת תהילים בערב ראש חודש

ערב ר"ח נקרא יום כיפור קטן. והטעם הוא כי ישראל מונין ללבנה שהוא רמז ללבנה העליונה (דהיינו רמז לשכינה) וכיון שיש למטה מיעוט וחסרון, כן למעלה. והצדיקים המצטערים ביסורי שכינה - כאשר היא מתחדשת, כן הם מתחדשים עמה" (ע"פ הראשית חכמה)

האור החיים הקדוש

תולדות חייו, גלותו, מעשה תוקפו ועלייתו ארצה • נפטר טו' תמוז

שיתוף