קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר מבחן דף היומי 121

קאבר זמני היום לשבוע פרשת קרח התשפד

 

שנה גודל טקסט

חג שמחת תורה - חס"ה לשולחן החג

איך צריך להתייחס לתורה בתהיות החיים? מדוע בכה רבי ישראל סלנטר בשמחת תורה? והאם מותר למחוא כפיים בעת ההקפות כשהחג חל בשבת?  • חידוש סיפור והלכה לחג שמחת תורה


רבי יוסף שמואלי  | כ' תשרי התשפ"ד  |  05.10.2023  |  13:50


חסה לחג הסוכות התשפד

חידוש

"תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב" (לג, ד)

אל תיקרי מורשה אלא מאורסה (פסחים מט:). רבים האנשים המכבדים את התורה, אך יש בהם המתייחסים אליה כאל אוצר נחמד אשר באוצרותיהם, דבר עתיק ויקר ערך, אולם הם אינם שואלים את התורה כיצד יש לנהוג בשאלות החיים. אנשים אלו מכבדים את התורה כפי שהם מכבדים את זקניהם הבאים בימים ואף מהדרים בכבודם, אולם לעולם לא יתייעצו עימם בבעיות החיים, כי יאמרו מה כבר מבינים הזקנים בטעמם וברוחם של הצעירים, על כגון אלו אמרו חז"ל, אל תיקרי לתורה "מורשה" מלשון ירושה, כלומר אל תתיחסו אליה כאל ירושה עתיקה שנפלה לכם משנים קדומות, וכמו לזקנים שיש לכבדם אך לא להתחשב בדעותיהם, אלא עליכם להתיחס לתורה כאל "מאורסה", כדבר אהוב וחשוב, שמתיעצים עמה ומתחשבים בדעתה בכל ענין (שרידי אש).

 

סיפור

מפורסם הסיפור על רבי ישראל סלנטר זצ"ל, שפעם בשעת שמחת תורה לפתע פרש מבין הרוקדים, התיישב בצד ופרץ בבכי. תלמידיו הגדולים נבוכו, עד שאזר עוז הגה"צ רבי אליהו לוינזון זצ"ל ושאלו: ילמדנו רבנו, בכיה זו בעיצומה של שמחת תורה - על שום מה, נענה רבי ישראל והשיב לו: מכך גופא שאנו שמחים בשמחת תורה נתתי אל לבי להתבונן, האם אכן אנחנו שומרים עליה כראוי ומכבדים אותה במשך כל ימות השנה, ופרצו כולם בבכיה.

אך לאחר מספר דקות קם רבי ישראל ממקומו ופנה אל תלמידיו ואמר, אדרבא זה גופא מהווה סיבה לשמחה, שאם אנחנו בוכים על חילול כבוד התורה ומצטערים על שאיננו לומדים כדבעי, אות היא שאנחנו מקושרים באמת אל התורה, כי אם לא כן, לא היינו בוכים על דבר שאין לנו שייכות אליו.

זוהי שמחת התורה האמיתית והרגשה זו צריכה למלא את חלל הלב בשעה שרוקדין ומפזזין לפני התורה, להרגיש ולחוש את השייכות האמיתי שיש לנו עם התורה, ומי שאין לו שייכות עם התורה ומפזז ומרקד לפניה, עליו ניתן להמליץ את דבריו של הרמב"ם שאין כבוד התורה אלא לעשות על פי חוקיה ומשפטיה (דעת שרגא).

 

הלכה

שמחת תורה

א. אחר התפלה מנהג ישראל להקיף שבע הקפות את התיבה, כשספר תורה מונח עליה, ובספרי תורה בידיהם. וכן נוהגים ביום שמחת תורה אחר התפלות. וששים ושמחים בשירות ותשבחות בשמחת התורה, בריקודים ובמחיאות כפים, ואפילו אם חל בשבת מותר.

ב. קודם ההקפות יניחו ספר תורה בתיבה, ויהיה עומד אצלו איש ירא שמים ואוחז בידו הספר תורה כל זמן ההקפות.

ג. יש להמתין מלקדש בליל שמיני עצרת עד שיחשך ויצאו שלשה כוכבים, כי אם יקדש ויאכל מבעוד יום, יצטרך לאכול בסוכה.

ד. קודם מוסף אומרים תיקון הגשם ומכריזים משיב הרוח ומוריד הגשם. ומי שטעה במוסף או במנחה של שמיני עצרת ולא הזכיר משיב הרוח ומוריד הגשם, אלא רק מוריד הטל כדרכו בכל ימות הקיץ - אינו חוזר, והוא הדין למי שטעה בזה בכל ימות החורף.

ה. כל מי שמרבה לשמוח בשמחת התורה, בריקוד ובמחיאות כפים, הרי זה משובח, וכל אדם ישתדל לשמוח בשמחת התורה, בכל כוחו. ואמרו במדרש, ודוד מכרכר בכל עוז לפני ה', מהו בכל עוז, בכל כחו, ומהו מכרכר, שהיה מוחא כפיו, כף ימין על כף השמאל, להגביר מדת הימין על השמאל. ואומר כירי רם, והיה מכוין להגביר הימין שהוא רומז על מדת החסד, על השמאל שהוא רומז על מדת גבורה, ולהגביר מדת רחמים על הדין. ומכאן סמך לשמחת התורה. וכל זה להראות חיבה ושמחה לגומרה של תורה. ועושים סעודה לגומרה של תורה (ילקוט יוסף).

 


מוגש ע"י ראש כולל ישיבת המקובלים "נהר שלום" הרה"ג רבי יוסף שמואלי שליט"א
מתוך מאמרי מורנו ורבנו הגאון המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א על פרשת השבוע

בברכת שבת שלום ומבורך!

עוד מאמרים

מעלת אמירת תהילים בערב ראש חודש

ערב ר"ח נקרא יום כיפור קטן. והטעם הוא כי ישראל מונין ללבנה שהוא רמז ללבנה העליונה (דהיינו רמז לשכינה) וכיון שיש למטה מיעוט וחסרון, כן למעלה. והצדיקים המצטערים ביסורי שכינה - כאשר היא מתחדשת, כן הם מתחדשים עמה" (ע"פ הראשית חכמה)

פרשת דברים - חס"ה לשבת

איך דחה רבי יהונתן אייבשיץ את היצר הרע לפני גיל מצוות? למה בכה רבי אברהם רפול כשראה את האריה שואג? ואיך 'מכינים' בגדים לשבוע שחל בו תשעה באב? • חידוש סיפור והלכה לפרשת דברים

חס"ה לשבת פרשת שמיני

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת כי תצא - חס"ה לשבת

מדוע לא כדאי לחכות ללילה בשביל לעשות תשובה? כיצד יתכן שאנשים לא יברחו מחיות רעות? ומה נקרא 'לעשות תשובה'? • חידוש סיפור והלכה לפרשת כי תצא

חס"ה לשבת פרשת בראשית

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חס"ה לשבת פרשת ויקהל פקודי (החודש)

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

חס"ה לשבת פרשת תולדות

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת בהעלותך - חסה לשבת

חסה לשבת פרשת בהעלותך - חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת - וכשספרו עליו לפני רבינו נחמן, אמר: כתוב "והאיש אשר הוא טהור ובדרך לא היה" ...

איך אפשר להפוך לאדם חדש בזמן קצר?

בהתקרב ימי התשובה כדאי לזכור את העצה הנפלאה של הרש"ש הקדוש שכל העושה אותה - ערב הוא לו שיתהפך לאדם חדש!

כתיבת ספר תורה בשותפות - האם יתכן?

האם יוצאים ידי חובת המצוה בספר תורה שנקנה בשותפות? וממה צריך להזהר?

שיתוף