קבוצת העידכונים

בשעת רצון עניתיך

הזוהר היומי 51

נציב יום

קופות צדקה

IMG-20231218-WA0019

תמונה של WhatsApp‏ 2024-01-16 בשעה 14.23.41_5b64d33e

קאבר זמני היום לשבוע פרשת פנחס התשפד

קאבר מבחן דף היומי #124

 

שנה גודל טקסט

האם כל יהודי חייב לכתוב ספר תורה?

על החיוב לכתוב ספר תורה מחד ועל הסגולות הרבות של הזוכה מאידך

כ' חשון התשפ"ב  |  26.10.2021  |  11:38


ספר תורה

כתיבת ספר תורה מצות עשה דאורייתא

מצות עשה מן התורה על כל איש ואיש מישראל לכתוב ספר תורה לעצמו, שנאמר (דברים לא, יט) "ועתה כתבו לכם את השירה הזאת".

מצוה זאת של כתיבת ספר תורה גדולה ועצומה היא במאוד מאוד, ועל כן יש לְחַזֵּר מאוד אחריה ולהשתדל לקיימה, כי מלבד החיוב שיש בה מכלל חיוב תרי"ג מצוות, יש בה גם סגולות רבות ונפלאות. ומי שאפשר לו לקיים מצווה זו ואינו מקיימה, הרי זה ביטל מצות עשה וח"ו עונשו גדול.

יש לדעת שכתיבת ספר תורה היא חיוב גמור ואין שום סיבה וטענה להמנע ולהפטר ממצוה זאת, וכל הטענות השונות שיש בזה כבר נדחו על ידי גדולי הפוסקים, וכן עשו גם גדולי ישראל בכל הדורות שטרחו ויגעו הרבה לקיים את מצות כתיבת ספר תורה, וכתבו לעצמם ספר תורה כדי לקיים מצווה זאת. ואף שכתיבת ספר תורה עולה סך גדול של ממון, יש להשתדל ולהתאמץ לקיים מצוה זאת.

וכבר כתב הרא"ש במס' מנחות (הלכות ספר תורה סימן א) וז"ל: ואומר אני דודאי מצוה גדולה היא לכתוב ס"ת וגם אין למוכרו אלא ללמוד תורה ולישא אשה. וכ"כ הרמב"ם ז"ל (פ"ז מהלכות ס"ת) דמצות עשה היא לכל איש ישראל לכתוב ס"ת לעצמו שנאמר ועתה כתוב לכם את השירה הזאת. כלומר כתבו לכם ס"ת שיש בה שירה וכו'. יעו"ש. וע"ע נמי בטור יו"ד (סי' ער) שכתב שם, מצות עשה על כל אדם מישראל שיכתוב לו ס"ת ומאד צריך לחזר אחריה.

כתיבת ספר תורה מבטלת רוע הגזירה

בשנת תקי"ב היה ל"ע קטרוג גדול על העיר מעזיבוז, והרבה אנשים, נשים וטף חלו במחלות שונות, וכמה מהם היו גוססים ר"ל, ותהי צעקה גדולה בעיר כי אין בית אשר אין שם חולה אחד או שנים. ויבואו אל מורנו הבעש"ט ויבכו במר נפשם על החולים ויתחננו לו להרבות בתפילה עבורם. ויען מורנו הבעש"ט נ"ע שהוא אינו יכול להושיע אותם בזה, ורק הם בעצמם יכולים להציל את החולים, ולהחליש או גם לבטל את רוע הגזירה. כי בתפילת שמונה עשרה אנו מתפללים: "ותהי לרצון תמיד עבודת ישראל עמך", הפירוש תמיד עבודת ישראל עמך עושה רצון להחליש את הגזירה ולבטלה. עבודת ישראל שהיא עומדת תמיד לפני השי"ת לעשות רצון טוב הם אותיות שבתורה, וזהו בשני אופנים: אמירת אותיות שבתורה וספר תהלים, וכתיבת ס"ת שבה ישתתפו הכל. כרגע החליטו פה אחד לכתוב ס"ת, וכולם התחייבו להשתתף בכתיבתה. ומורנו הבעש"ט נ"ע אמר לסופרו הצדיק ר' צבי נ"ע אשר הוא יכתוב שני יריעות, ותיכף התחילו החולים להרפא, ויקראו את הס"ת בשם: "די מופת ס"ת" (אגרות קודש מוהריי"צ ח"ו עמ' רפא. בספר השיחות תש"ב עמ' 118).

יזדרז לקיים מצות כתיבת ספר תורה

"ועתה כתבו לכם את השירה הזאת" וגו'. ויל"פ לשון "ועתה", ששיחה בפי הבריות שהיות שזוהי המצוה האחרונה, הרי שיש עוד זמן בחייו מקודם לקיים שאר המצוות עד שמגיע למצוה אחרונה, ובאמת אינו כן דאין מוקדם ומאוחר בתורה, ובכל מצוה שיש בידו היכולת לקיים אין רשאי להרפות ממנו, לכן אמר "ועתה" תיכף ומיד ביכולת הראשון הזדרז לקיים המצוה כי אין אתה בן חורין להפטר ממנו.

כתיבת ספר תורה מסוגלת לעשירות

כ"כ שו"ת חקקי לב (דף פט) וילקוט מעם לועז (דברים עמוד תתתס), וכבר אמרו חז"ל ירושלמי סוף בכורים כל המקיים ספר תורה בביתו עליו הכתוב אומר הון ועושר בביתו, היינו שמקיים בפועל מה שכתוב בספר תורה שיש לו בביתו, הוא העשיר האמיתי, וכל מי שיש בידו לקיים מצות כתיבת ס"ת ואינו מקיים בא לידי עניות.

בזכות כתיבת ספר תורה זוכה לשפע ברכה ועושר

במכתב סופר להגאון רבי שמעון סופר מקראקא דרוש נא, לחינוך ס"ת מביא בשם אביו הח"ס זי"ע שכתיבת ס"ת משפיעה שפע ברכה ועושר, והוסיף שהסגולה להרבות שפע והצלחה בנכסיו הוא אף שא"א שלא יתערב כוונת הכותב ועינו לא תצפנה להצלחה, ע"כ ציוה ה' להדיא כתבו לכם להנאתכם ולטובתכם, ולמדה את בנ"י עיי"ש.

כתיבת ספר תורה סגולה להפקד בזש"ק

בספר עמודי חיים להגאון רבי חיים פלאגי כתב, במש"כ "זה ספר תולדות אדם", היינו דעם הספר מביא תולדות לאדם, דהלא כל הנשמות שורשם באותיות התורה. וזהו שאנו אומרים בזמירות האר"י לשב"ק: נעבד להון כתרין במילין יקירין, למעבד נשמתין ורוחין חדתין, היינו להוליד נשמות חדשות ע"י מילין יקירין היינו קדושת אותיות התורה. ועוד רמז בזה ממה שאמר הנביא ישעיה (מה, יא) האותיות שאלוני על בני וגו' אכי"ר.

וכ"כ בספר נאות דשא להרה"ק מבארנוב עמוד קלו דרוש על מנהג ישראל שחשוכי בנים משתדלים לקיים מצות כתיבת ס"ת עיי"ש. וראה בפנים הספר פרק א אות כ עוד בזה.

הזוכה בפיס או קיבל ירושה גדולה יכתוב מכספו ספר תורה כדי שהממון יתקיים בידו

מקור הדין בעירובין (סד ע"א) המחזיק בנכסי הגר מה יעשה ויתקיימו בידו יקח בהן ספר תורה. ביאר רש"י מידי דתמיהה היא, ותווהי בה אינשי, לפי שבאו לו בלא יגיעה, לפיכך אין מתקיימין, אם לא על ידי מצוה: יקח בהן ספר תורה - במקצתם, ובשכר אלו יתקיימו האחרים בידו. ולכן גם המוצא מציאה יקנה בכסף ספר תורה. והמהר"ם שיף (בהגהות על מסכת חולין) מפרש בזה את המאמר אפילו ספר תורה שבהיכל תלוי במזל (זוהר פרשת נשא דף קלד) היינו מי שמצא מציאה יקנה ספר תורה, וספר כזה נרכש בגלל המזל שלו שמצא מציאה.

ראשונים שכתבו ספר תורה 

הרמב"ם כתב בעצמו ספר תורה כמש"כ (בפ"ט מס"ת ה"י) "ספר תורה שכתבתיו אני". וכן הרמ"ה כתב בעצמו שני ספרי תורה, כמו שהביא המאירי בקרית ספר (מהדורת הרשלר עמוד מו) את מכתב הרמ"ה וכתב שם "וכן כתבתיה בשני ספרי תורה שכתבתי לעצמי". וכן הגהות מימוניות הביא (בהלכות ס"ת פ"ט אות ד) "הנה אני עשיתי בספר תורה שכתבתי". ואף המאירי בספרו קרית ספר (מאמר שלישי חלק ראשון) כתב "וכבר השתדלתי בכתיבת ספר תורה בגויל ולא נזדמן לי". וכן בעל מגדל עוז בהגהותיו על הרמב"ם (פ"ט מס"ת ה"י) כתב "כי הספר תורה שכתבתי אני". והרדב"ז (בתשובה ח"ח סי' קפא) מביא "שוב ראיתי בתורה שבכתב שכתב רבינו שם טוב גאון ז"ל בעל מגדל עוז".

הסגולה הטובה בעולם - כתיבת ספר תורה

התורה הקדושה היא כלי אומנותו של הקדוש ברוך הוא בעת בריאת העולם. באמצעות אותיותיה הקדושות הוטבעו מוסדי ארץ ונבלי שמים נמתחו, מעשים רבים נאצלו והמון בריות לאין תכלית. כן אומר הכתוב: ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעליו מאז, מעולם נסכתי מראש מקדמי ארץ, באין תהומות חוללתי באין מעינות נכבדי מים, בטרם הרים הטבעו לפני גבעות חוללתי, עד לא עשה ארץ וחוצות וראש עפרות תבל, בהכינו שמים שם אני, בחוקו חוג על פני תהום, באמצו שחקים ממעל בעזוז עינות תהום, בשומו לים חוקו ומים לא יעברו פיו בחוקו מוסדי ארץ, והיה אצלו אמון ואהיה שעשועים יום יום משחקת לפניו בכל עת, משחקת בתבל ארצו ושעשועי את בני אדם" (משלי ח).

משכך, הרי כל יעודי הבריאה טמונים בקרבה. היא אוצרת את כל הרפואות שהלא דרכה נבראו בני האדם; היא מכילה את כל העושר שבעולם שכן הכסף והזהב ממנו נאצלו; בקרבה כל הטוב והיופי שבעולם, אחר שמצירופי אותיותיה נעשו הכל (הרב הצדיק יאשיהו יוסף פינטו שליט"א).

בזכות ספר תורה זוכה לבנים ובנות

בספר אברהם את ידו (ח"ב דרוש א לס"ת) בשם זקינו בעל חקרי לב דקבלה בידם מראשונים כמלאכים דכמה חשוכי בנים שלא הולידו כלל, ע"י שקיימו מצות כתיבת ס"ת כתיקונה זכו אחרי כן להבנות והולידו בנים ובנות.

ובספר המטעמים ערך ס"ת אות ט הביא סגולה שמי שאין לו בנים כותב לו ספר תורה ונותנו לבית הכנסת, והטעם לזה, לפי שכל התורה נעוץ סופו בתחלתו ותחלתו בסופו, והמצוה הראשונה פריה ורביה, והאחרונה כתיבת ספר תורה, וע"כ מראה האיש שבכל כחו רצה לקיים מצוה הראשונה, והא ראיה שמה שבכחו לקיים קיים עד מצוה האחרונה, ומה אעשה שאין בידי, וע"כ יהיה נחשב לו כאילו ג"כ קיים מצוה הראשונה.

כתיבת ספר תורה גורמת חכמה לו ולבניו

ובספר החינוך במצוה תרי"ג שהיא המצוה ועתה כתבו לכם וגו' בא"ד מסיים בברכה מרובה על מי שמקיים מצוה זו, וזה לשונו וכל המקיים אותה יהיה ברוך ויחכם הוא ובניו כמו שכתוב כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל, נראה שכוונתו היא מ"ולמדה את בני ישראל" ראיה שיחכם כי אם לא יחכם איך יזכה ללמדה את בני ישראל.

הזדמנות נפלאה להשתתף במצות כתיבת ספר תורה

בימים אלו כותבים בישיבת נהר שלום ספר תורה מהודר וזו הזדמנות מיוחדת לרכוש אות, עמוד או קטע מסויים בספר התורה ולהקדיש לרפואה, להצלחה או להבדיל לע"נ. לפרטים נוספים 02-624-9000.

עוד מאמרים

חס"ה לשבת פרשת דברים

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

להיות בקיא בהלכות ברכות הנהנין

לברכות הנהנין יש חשיבות מיוחדת ובפרט שע"י הברכה מתקן את הנשמה המגולגלת באותו פרי, על כן מן הראוי שאדם יהיה בקי בהלכות אלו

חסה לשבת פרשת צו (שבת הגדול)

חידוש סיפור והלכה קצרים שתוכלו לומר בשולחן שבת

פרשת וישלח - חס"ה לשבת

מה יעשה בעל חנות פיקח אל מול חבורת גנבים? מה ענה החפץ חיים כשנשאל על עתיד עם ישראל בזמן השואה? והיכן כדאי לדר בקומה גבוהה להדליק את נרות החנוכה? • חידוש סיפור והלכה לפרשת וישלח

רבנו רבי ישראל אבוחצירא זצוק"ל (הבבא סאלי)

תולדותיו ונפלאותיו • ליומא דהילולא ד' שבט

חודש ניסן

קביעתו של ניסן כראש החודשים, עם כל המתחייב מכך לגבי סדרי ההלכה, היא המצווה הראשונה שניתנה לישראל, עוד לפני מתן תורה. ולא עוד אלא שהוא חודש הניסים בו נגאלו ...

מו"ר המקובל רבי בניהו שמואלי שליט"א בקריאת המגילה

קריאת המגילה מפי מו"ר שליט"א בישיבתנו הקדושה

נס פורים

עניין הצרה הגדולה שהיתה בימי אחשוורוש והמן הרשע, ומאידך את תשועה הגדולה שעשה לנו ה' יתברך על ידי חזרתינו בתשובה

פרשת בלק - חס"ה לשבת 

מה הגן על עם ישראל מהכשפים של בלעם? כיצד ידעה אשה בזמן השואה איזה עין של הנאצי היא מזכוכית? ומדוע אנחנו מתענים ביום שלישי הקרוב (י"ז תמוז)? • חידוש סיפור והלכה לפרשת בלק

פרשת עקב - חס"ה לשבת

איך מתנהג מחנך טוב? למה השודדים ברחו מפני השאגת אריה? ומה כדאי לעשות אחרי אכילת לחם? • חידוש סיפור והלכה לפרשת עקב

שיתוף