בית - פרשת-שבוע - מאמרי הזוהר הקדוש פרשת מקץ

עוד עדכונים

מאמרי הזוהר הקדוש פרשת מקץ

כ כסליו תשפ"ו | 10/12/2025 | 08:00

מאמרי הזוהר הקדוש פרשת  מקץ.jpg

 

 

וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר

מקץ קצ"ד ע"א

וַיְהִי מִקֵּץ וְגו', [א] רִבִּי חִזְקִיָּה פָּתַח לפרש שלכל הדברים יש קץ וקצבה וא"כ גם לצרותיו של יוסף היה קץ וסוף וְאָמַר, (קהלת ג) לַכֹּל זְמַן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם. תָּא חֲזֵי, בא וראה כָּל מַה דְּעָבַד קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְתַתָּא, לְכֹלָּא שַׁוֵּי זִמְנָא וּזְמַן קָצוּב. כל מה שעשה הקב"ה למטה בעוה"ז לכל הדברים שם זמן כמה יתקיימו ועד מתי יהיו וישלטו זְמַן שַׁוֵּי לִנְהוֹרָא וְלַחֲשׁוֹכָא זמן קצוב שם לאור ולחושך מתי ישלטו, ומפרש זִמְנָא שַׁוֵּי לִנְהוֹרָא דִּשְׁאָר עַמִּין, דְּאִנּוּן שָׁלְטִין הַשְׁתָּא עַל עָלְמָא זמן שם לאור ההצלחה של שאר אומות העולם שהם שולטים עתה על העולם. וְזִמְנָא שַׁוֵּי לַחֲשׁוֹכָא, דְּאִיהוּ גָּלוּתָא דְיִשְׂרָאֵל תְּחוֹת שֻׁלְטָנוּתָא דִּלְהוֹן וזמן שם לחושך שהוא גלותם של ישראל שהם תחת השלטון של אומות העולם. זִמְנָא שַׁוֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְכֹלָּא, זמן וקצבה שם הקב"ה לכל דבר בעולם. אומנם בעולמות העליונים שום דבר אינו תלוי בזמן. אלא כל מה שנעשה שם קיים ומתמיד לעולם כי שם למעלה יש אחדות גמורה בכל הדברים בְּגִין כָּךְ בשביל כך כתוב לַכֹּל זְמַן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ. מַאי וְעֵת לְכָל חֵפֶץ. זִמְנָא וְעִדָּן הוּא לְכֹלָּא כל דבר יבא בזמנו ואם יתמהמה חכה לו כי בא יבא. ושואל מה מוסיף בזה, ומתרץ כי יש עת וזמן לכל דבר כמה יעמוד ויתמיד, לְכָל הַהוּא רְעוּתָא דְּאִשְׁתַּכַּח לְתַתָּא דהיינו לכל אותו רצון שנמצא למטה בעוה"ז, כגון זה יהיה עשיר או ח"ו עני או כבוד וכו' יש לזה זמן קצוב כמה זמן יהיה עשיר וכו'. וכיון שהגיע אותו הזמן וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים, פי' מִסִּטְרָא דְהַהוּא קֵץ דְּחשֶׁךְ חָמָא פַּרְעֹה בְּחֶלְמֵיהּ מצד אותו קץ של החושך והקליפות ראה פרעה בחלומו, וּמִתַּמָּן יָדַע וְאִתְגַּלֵּי לֵיהּ הַהוּא חֶלְמָא [ב] ומשם ידע ונתגלה לו אותו חלום שעל ידו עלה יוסף לגדולה.

מקץ קצ"ד ע"ב

וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר וְגו'. רִבִּי אַבָּא פָּתַח וְאָמַר, (תהלים קמז) רוֹצֶה יְהֹוָה אֶת יְרֵאָיו אֶת הַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ. כַּמָּה קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִתְרָעֵי בְּהוּ בְּצַדִּיקַיָּא כמה רוצה וחפץ הקב"ה בצדיקים, בְּגִין דְּצַדִּיקַיָּא אִנּוּן עָבְדִין (שְׁלָמָא וְעָבְדֵי) שְׁלָמָא לְעֵילָּא, וְעָבְדֵי שְׁלָמָא לְתַתָּא בשביל שהצדיקים עושים שלום למעלה בעולמות העליונים ועושים שלום למטה בעוה"ז כלומר מתקנים את היסוד העליון והתחתון הנקרא שלום, וְאָעֲלִין כַּלָּה בְּבַעְלַהּ ומעלים ומביאים את הכלה שהיא השכינה לבעלה שהוא ז"א. וּבְגִין כָּךְ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִתְרָעֵי בְּהוּ, בְּאִנּוּן דְּדָחֲלִין לֵיהּ וְעָבְדִין רְעוּתֵיהּ ובשביל זה הקב"ה רוצה וחפץ בהם באותם שיראים אותו ועושים רצונו.

לַמְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ, מַאן אִנּוּן מְיַחֲלִים לְחַסְדּוֹ. הֱוֵי אֵימָא אִנּוּן דְּמִשְׁתַּדְּלֵי בְּאוֹרָיְיתָא בְּלֵילְיָא, וְאִשְׁתַּתָּפוּ בַּהֲדֵי שְׁכִינְתָּא ומפרש מי הם הוי אומר אותם המשתדלים בתורה בלילה ומשתתפים עם צער השכינה. וְכָד אָתֵי צַפְרָא, אִנּוּן מְחַכָּאן לְחַסְדּוֹ וכאשר מגיע הבוקר הם מחכים ומצפים לחסדו. וְהָא אוּקְמוּהּ, בְּזִמְנָא דְּבַר נָשׁ אִשְׁתַּדַּל בְּאוֹרָיְיתָא בְּלֵילְיָא, חוּטָא דְחֶסֶד אִתְמַשִּׁיךְ עֲלֵיהּ בִּימָמָא וכבר פירשוהו חז"ל בזמן שהאדם משתדל ועוסק בתורה בלילה חוט של חסד נמשך עליו ביום. כְּדִכְתִיב, (תהלים מב) יוֹמָם יְצַוֶּה יְהֹוָה חַסְדּוֹ וּבַלַּיְלָה שִׁירֹה עִמִּי. ומפרש מַאי טַעְמָא יוֹמָם יְצַוֶּה יְהֹוָה חַסְדּוֹ, מִשּׁוּם דְּבַלַּיְלָה שִׁירֹה עִמִּי. מדוע האדם זוכה שביום יצוה ה' חסדו לפי שבלילה עסק בתורה הקדושה שנקראת שירה וּבְגִין כָּךְ ובשביל כך רוֹצֶה יְהֹוָה אֶת יְרֵאָיו כְּתִיב, וְלֹא בִּירֵאָיו בלשון ריצוי ופיוס כתוב שמשמעו שרוצה אותם ובחר בהם בסתם. כְּמַאן דְּרָעֵי בִּרְעוּתֵיהּ לְאָחָרָא אלא כמו שרוצה ברצונו להתחבר ולרצות איש אחר, וְאִתְרָעֵי לֵיהּ לְאִתְפַּיְּיסָא בַּהֲדֵיהּ ומרוצה ממנו להתפייס עימו. וּבְגִין כָּךְ רוֹצֶה יְהֹוָה אֶת יְרֵאָיו ובשביל כך כתוב מלשון ריצוי ופיוס, וְלֹא בִּירֵאָיו סתם.

כְּגַוְונָא דָּא, יוֹסֵף הָוָה עָצִיב בַּעֲצִיבוּ דְרוּחָא, בַּעֲצִיבוּ דְלִבָּא, דְּהָוָה אָסִיר תַּמָּן כעין זה יוסף היה בעצבון בעצב רוח בעצב הלב על שהיה אסור שם בבית האסורים. כֵּיוָן דְּשַׁדַּר פַּרְעֹה בְּגִינֵיהּ כיון ששלח פרעה בשבילו אחריו, מַה כְּתִיב. וַיְרִיצוּהוּ מה כתוב, ויריצוהו, מלשון ריצוי ופיוס, אִתְפַּיָּיסוּ לֵיהּ שפייסו אותו על שנעצר שנים רבות על לא עול בכפו וְאַהֲדָרוּ לֵיהּ מִלִּין דְּחֶדְוָה, מִלִּין לְמִחְדֵי לִבָּא והחזירו והשיבו לו עתה מלים של שמחה מלים שמשמחים את הלב, בְּגִין דְּהָוָה עָצִיב מִן בֵּירָא בשביל שהיה עצוב מישיבתו בבור כלומר הקב"ה רצה לפייס אותו על זה. תָּא חֲזֵי בא וראה, בְּקַדְמִיתָא נָפַל בְּבֵירָא בתחילה נפל לבור, כמ"ש וישליכו אותו הבורה, בְּבֵירָא אִסְתַּלַּק לְבָתָר מהבור העלו אותו אח"כ לגדולה, וזו השגחה עליונה, שבדבר שהקב"ה הכה אותו בו ריפא אותו.

ח"א קצו ע"ב

וְתָא חֲזֵי, כְּתִיב, וַיַּרְכֵּב אוֹתוֹ בְּמִרְכֶּבֶת הַמִּשְׁנֶה. מַאן מִרְכֶּבֶת הַמִּשְׁנֶה ובא וראה כתוב וירכב אותו במרכבת המשנה ושואל מי נקראת מרכבת המשנה. ומשיב קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עָבִיד לֵיהּ לַצַּדִּיק שָׁלִיטָא, בְּגִין דְּהָא מִנֵּיהּ אִתְּזַן עָלְמָא, וְאִצְטָרִיךְ לְאִתְּזָנָא הקב"ה עשה את הצדיק שליט ומושל בעולם לפי שהרי ממנו ניזון העולם שהוא בחי' המלכות והמלכות צריכה להיות ניזונת מהצדיק שהוא בחי' יסוד. וְקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִית לֵיהּ רְתִיכָא עִלָּאָה, וְאִית לֵיהּ רְתִיכָא תַּתָּאָה והקב"ה יש לו מרכבה עליונה בסוד חגת"ם דז"א שהם מרכבה לאמא העליונה ויש לו מרכבה תחתונה שהיא בחי' המלכות מרכבה ליסוד. רְתִיכָא תַּתָּאָה אִיהִי מִרְכֶּבֶת הַמִּשְׁנֶה מרכבה תחתונה של המלכות היא נקראת מרכבת המשנה אותיות משנה שהיא תורה שבע"פ מלכות פה תורה שבע"פ, וְיוֹסֵף צַדִּיק אִקְּרֵי, וְלֵיהּ אִתְחַזֵּי לְמֶהֱוֵי רָכִיב עַל מִרְכֶּבֶת הַמִּשְׁנֶה אֲשֶׁר לוֹ, לְקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא ויוסף נקרא צדיק והוא ראוי להיות רוכב על מרכבת המשנה של הקב"ה. וְכֹלָּא אִיהוּ בְּרָזָא עִלָּאָה, לְמֶהֱוֵי כְּגַוְונָא דִלְעֵילָּא והכל הוא בסוד עליון להיות כדוגמה של מעלה.

תָּא חֲזֵי, וַיִּקְרְאוּ לְפָנָיו אַבְרֵךְ, מַאי אַבְרֵךְ. קְשִׁירוּ דְּאִתְקַשַּׁר שִׁמְשָׁא בְּסִיהֲרָא בא וראה מש"כ ויקראו לפניו אברך מה פי' המילה אברך ומסביר שהיא לשון קשירה שקושר ומבריך מין במינו שקושר את בחי' השמש שהוא הזכר ז"א בירח שהיא בחי' המלכות ואז בא השפע לעולם, וכן הוא לשון בֶּרֶךְ, וְכֹלָּא כָּרְעִין לָקֳבֵל אָתָר דָּא שהכל כורעים כנגד מקום זה שהוא יוסף בחי' היסוד לקבל ממנו שפע וברכה. וְנָתוֹן אוֹתוֹ עַל כָּל עָלְמָא ונתן אותו הקב"ה את היסוד על כל העולם, כלומר לזון ולפרנס את השכינה ובניה, ועוד מפרש אברך מלשון ברכה והודאה, וְכֻלְּהוּ אוֹדָן לְגַבֵּיהּ, (דף קצז ע"א) וּבְגִין דָּא כֹּלָּא בְּרָזָא עִלָּאָה אִיהוּ וז"ש וכולם מודים לגביו על השפע שהוא נותן להם ובשביל זה כל הפירושים על מילת אברך בסוד עליון הוא.

תָּא חֲזֵי, קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עָבַד מַלְכוּתָא דְאַרְעָא, כְּעֵין מַלְכוּתָא דִרְקִיעָא, וְכֹלָּא דָּא כְּגַוְונָא דָּא בא וראה הקב"ה עשה את המלכות שבארץ כעין המלכות של השמים ברקיע, וכמו שיש במלכות התחתונה כעין זה יש במלכות העליונה. וְכָל מַה דְּאִתְעַבִּיד בְּאַרְעָא קָיְימָא קַמֵּי קֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בְּקַדְמִיתָא וכל מה שנעשה בארץ עומד לפני הקב"ה בתחילה, ואח"כ נעשה למטה.

תָּא חֲזֵי, מַלְכוּתָא קַדִּישָׁא, לָא קַבִּיל מַלְכוּתָא שְׁלֵימָתָא, עַד דְּאִתְחַבַּר בְּאַבָּהָן בא וראה המלכות הקדושה העליונה לא מקבלת מלכות שלימה למלוך בכל העולמות העליונים עד שבתחילה תתחבר באבות הקדושים שהם בחי' חג"ת דז"א. בְּגִין דְּקֻדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עָבַד לַהּ לְמַלְכוּ עִלָּאָה, לְאִתְנַהָרָא מֵרָזָא דְּאַבָּהָן היות שהקב"ה עשה לה למלכות העליונה שתאיר מסוד האבות שהם החג"ת שמעליה, וזה נעשה ע"י שלמטה מקבלים שפע מהאבות הקדושים גם למעלה משפיעים בחי' חג"ת ואז מסודרים העולמות.

וְכַד יוֹסֵף הַצַּדִּיק נָחַת לְמִצְרַיִם בְּקַדְמִיתָא, אִיהוּ מָשִׁיךְ לַהּ לִשְׁכִינְתָּא לְבָתָר עִמֵּיהּ ועיקר השפע של המלכות בא דרך היסוד שהוא בחי' יוסף וכאשר ירד למצרים בתחילה הוא משך לה לשכינה אח"כ שתהיה עימו, דְּהָא שְׁכִינְתָּא לָא אָזְלָא אֶלָּא בַּתְרָא דְצַדִּיק שהרי השכינה לא הולכת אלא אחר הצדיק. וּבְגִין כָּךְ אִתְמַשַּׁךְ יוֹסֵף לְמִצְרַיִם בְּקַדְמִיתָא, וְנָטִיל כָּל עוּתְרָא דְעָלְמָא כִּדְקָא יָאוּת ומשום כך נמשך וירד יוסף למצרים בתחילה ולקח את כל העושר של כל העולם כמו שצריך להיות כאשר יצאו ממצרים ברכוש גדול, וּלְבָתָר נָחֲתַת שְׁכִינְתָּא לְמִצְרַיִם, וְכֻלְּהוּ שִׁבְטִין בַּהֲדָהּ ואח"כ ירדה השכינה למצרים וכל השבטים עימה.

וּבְגִינֵי כָּךְ, יוֹסֵף דְּנָטַר לֵיהּ לַבְּרִית, זָכָה לְאִתְעַטְּרָא בְּאַתְרֵיהּ ומשום כך יוסף הצדיק ששמר את ברית הקודש זכה להתעטר ולהתקשר במקומו העליון, וְזָכָה לְמַלְכוּתָא דִלְעֵילָּא, וּלְמַלְכוּתָא דִלְתַתָּא וזכה למלכות של מעלה ולמלכות של מטה של היסוד והוא מרכבה ליסוד העליון . וְעַל דָּא כָּל מַאן דְּנָטַר בְּרִית קַדִּישָׁא, כְּאִילּוּ קִיֵּים אוֹרָיְיתָא קַדִּישָׁא כֹּלָּה, דְּהָא בְּרִית שָׁקִיל כְּכָל אוֹרָיְיתָא ועל זה כל מי ששומר ברית קודש כאלו קיים התורה הקדושה כולה שהרי הברית שקול כנגד כל התורה: