בית - פרשת-שבוע - מאמרי הזוהר הקדוש פרשת עקב

עוד עדכונים

מאמרי הזוהר הקדוש פרשת עקב

י"ג אב תשפ"ה | 07/08/2025 | 13:22

Media Content

 
 
מעלת ושבח ספר הזוהר הקדוש

תיקוני זוהר חדש דף קיד ע"א

וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד (דניאל יב). וְהַמַּשְׂכִּלִים, אִלֵּין [א] רִבִּי שִׁמְעוֹן וְחַבְרוֹי הנה כתוב והמשכילים יזהרו וכו' ומפרש והמשכילים, אלה הם רבי שמעון וחבריו שנקראים משכילים כי המשיכו את אור השכל של החכמה העליונה באמצעות התפארת ביסוד, שמשם נמשכים הסודות, יַזְהִרוּ כַּד אִתְכַּנָּשׁוּ לְמֶעֱבַד הַאי חִבּוּרָא דְּאִיהוּ מִזִּיהֲרָא עִלָּאָה דִּלְעֵלָּא יזהירו היינו כשנתאספו לעשות חיבור זה של ספר הזוהר, שהוא מזוהר העליון של מעלה שהוא אור הבינה המאיר דרך הדעת, רְעוּתָא עִלָּאָה אִתְגַּלְיָא, רְשׁוּתָא אִתְיָהִיב לְרִבִּי שִׁמְעוֹן וְחַבְרוֹי, לְגַלָּאָה בֵּיהּ רָזִין סְתִימִין עֲמִיקִין שאז נתגלה רצון העליון של א"א, ועל ידי זה ניתנה רשות לרבי שמעון וחבריו, לגלות בספר הזוהר סודות סתומים העמוקים, כי סודות התורה שהם באלהו"ת, אסור לגלותם, שלא יטעו השומעים, כי נוגע בכתר מלכו של עולם, לכן היו צריכים רשות לגלותם, וּלְכָל נִשְׁמָתִין דִּמְתִיבְתָּא דִּלְעֵלָּא, (דף קיד ע"א) וּמְתִיבְתָּא תַּתָּאָה וגם ניתנה רשות לגלות לכל הנשמות של הישיבה של מעלה שבגן עדן העליון מדור הנשמות, והם בסוד הבינה שהיא נקראת מתיבתא עלאה, ולכל הנשמות של הישיבה התחתונה שבגן עדן התחתון, וּלְשֶׁבָע טוּרִין עִלָּאִין, דְּאִנּוּן תְּלָת אַבָּהָן וְרָעְיָא מְהֵימְנָא וְאַהֲרֹן וְדָוִד וּשְׁלֹמֹה ולנשמות של השבעה הרים העליונים, גדולי העולם, שהם השלשה אבות אברהם יצחק ויעקב שבחג"ת, והרועה הנאמן משה רבנו שבנצח, ואהרן הכהן שבהוד, ודוד המלך שבמלכות, ושלמה המלך שביסוד, שהם היו מרכבה לשבע ספירות, והם כמו אבות לשאר הנשמות, יש להם מעלה על כל שאר הנבראים, ובכל מקום שהם מתגלים, הספירות מתגלות על ידם, וסותמות שערי סודותיהם להם (ולפי שכאן עוסק בשבע ספירות המלכות, לכן מונה את שלמה ביסוד שלה, (ועיין בזוהר ויקרא דף ד ע"א ברע"מ), ואינו מונה את יוסף לפי שהוא היה מושרש ביסוד דז"א ולא ביסוד דמלכות כנודע, אבל האבות היו מושרשים גם במלכות) הנה כל אלו הנשמות הן רוחניות ואינן מתלבשות בגוף אלא מושגות דרך השכל, וְאֵלִיָּהוּ עִמְּהוֹן אבל אליהו הנביא הוא היה ממש עם רבי שמעון וחבריו מתלבש בגוף ונפש, והיה גלוי ונראה לעין כל, וּלְכָל נִשְׁמָתִין דִּמְתִיבְתָאן דְּאָזְלִין עַרְטִילָאִין וממשיך ואומר שניתנה רשות גם לכל הנשמות של ישיבות רבות שבגן עדן, ההולכות ערומות בלי לבוש מאור השכינה, ר"ל לפי שאור השכינה מצד הגלות מחשכת קצת, לכן אין נשמות הצדיקים מתלבשות מאורה, (ואין הכוונה שאין להם לבוש כלל, כי לכל נשמה יש לבוש בגן עדן מאור השכינה שהוא אויר הגן, אלא שאין לבוש נשמתם שנעשה מאור השכינה מאיר כראוי מחמת חשך הגלות. וזו הכוונה בכל הלשונות של "ערטילאין הנזכרים לקמן), וּמַלְאָכִין דִּמְמַנָּן עָלַיְהוּ, וְאָזְלִין עַרְטִילָאִין בְּגִינַיְהוּ וגם המלאכים הממונים עליהם, שהם משמשים את נשמות הצדיקים בגן עדן, וגם הם ממונים ללוות את הנשמות בעולם הזה, וגם הם הולכים בסיבתם בלי לבוש מאור השכינה, ור"ל לפי שאלה המלאכים כל הארתם היא מן הנשמות, לכן כשאין אור לבוש לנשמות, גם להם אין אור., דְּאִנּוּן בְּתוּלוֹת אַחֲרֶיהָ רְעוּתֶיהָ דִּשְׁכִינְתָּא, דְּאִיהִי עַרְטִילָאָה מִנְּהוֹן וְאִנּוּן עַרְטִילָאִין מִנַּהּ ומפרש שאלה המלאכים מושרשים בשכינה, והם בתולות ונערות של השכינה, שהשכינה משתלמת עמהם, אבל בגלות שהיא כביכול ערטילאה מן אלה המלאכים, כי בגלות השכינה מתלבשת במט"ט ואז היא ערטילאה מהן, והם ערטילאין ממנה, לפי שאין אורה מתפשט ומאיר בהם בגלות כראוי. וְהָכִי אִנּוּן חַיָּלִין דְּמַלְכָּא עַרְטִילָאִין מִנַּהּ וכך הם החיילים שהם המלאכים של המלך שהוא התפארת, וחסרים מאור שהיו ראויים לקבל ממנו, דִּכְתִיב כמו שכתוב (ישעיה לג ז) הֵן אֶרְאֶלָּם צָעֲקוּ חֻצָה מַלְאֲכֵי שָׁלוֹם מַר יִבְכָּיוּן הן אראלם שהם מלאכי השכינה צעקו חוצה הם צועקים על שנמנע מהם השפע והם חוצה מן ההיכלות, מלאכי שלום שהם מלאכי התפארת מר יבכיון כי הם באים לינק ממנו הרחמים העליונים להנהיג את העולם, ובגלות אינם יונקים ממנו אלא מר, ובוכים מחמת הדין הנשפע עליהם, ומנהיגים את העולם בדין ובכיה וחסרון.

וּבְגִין דָּא אִסְתַּכַּם קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּהּ לְמֶעֱבַד הַאי חִבּוּרָא ובשביל אורך הגלות, הסכימו הקב"ה והשכינה לעשות חיבור זה לתועלתם, ולתועלת הנשמות והמלאכים ובני ישראל החפצים בקרבת ה', עַל יַד הַהוּא דְּאִתְגַּלְיָא על ידי אותו שנתגלה על ידו יחוד רבי שמעון, ונשמת אחיה השלוני הנביא, שנתגלגל ברשב"י מטעם שהוא היה הראשון שנתנבא על מלכות ירבעם שהוא היה הגורם הראשון לגלות ישראל וגלות השכינה (מלכים א' יד'), ועליו מוטל לתקן זאת, ונשמת זכריה בן יהוידע (הנזכר דהי"ב כד כ) שבא בסוד העיבור ברבי שמעון לפי שגם הוא היה הסיבה לחורבן בית המקדש בסיבת שפיכת דמו, ושניהם יחד עמדו ותקנו את הענין על ידי החיבור הזה לתיקון השכינה וישראל ולזכות לגאולה וְכָנִיס בֵּיהּ עִלָּאִין וְתַתָּאִין ואסף בו נשמות העליונות מישיבה של מעלה, ונשמות התחתונות מישיבה של מטה, שכולם סייעו לחבר את ספר הזוהר לְאַשְׁכָּחָא בֵּיהּ נַיְיחָא לִשְׁכִינְתָּא בְּגָלוּתָא, וְחֵירוּ לָהּ וְלִבְנָהָא כדי למצוא בו מנוחה לשכינה בגלות, ר"ל בכל עת שישראל עוסקים בו, חוזרים ומעוררים אותה התועלת ואותו האור הקודם שגלה רבי שמעון וחבריו בעת חיבור הזוהר, וגם על ידי ספר הזוהר יש קצת חירות לה ולבניה, על ידי השפע הנמשך מן הבינה. הָדָא הוּא דִּכְתִיב זהו שכתוב (תהלים פד ד) גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת שהיא השכינה כשהיא ביחד עם בעלה ובניה וּדְרוֹר קֵן לָהּ. הַהִיא דְּאִתְמַר בָּהּ (ויקרא כה י) וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ ומפרש זו שנאמר בה וקראתם דרור והיינו כשנמשך השפע מאימא עלאה שבה סוד החירות, בארץ אל השכינה הנקראת ארץ, לכל יושביה לכל בני ישראל היושבים וחוסים בצלה, וזה שכתוב "ודרור קן לה" דהיינו על ידי שפע הבינה שבה הדרור והחירות, מצאה השכינה קן לה עם בעלה ובניה.

ומה שכתוב אֲשֶׁר שָׁתָה אֶפְרוֹחֶיהָ, אִלֵּין הם הצדיקים בעלי משנה דְּאִתְמַר בְּהוֹן שנאמר בהם (דברים כב) וְהָאֵם הבינה רֹבֶצֶת עַל הָאֶפְרֹחִים. חיות הקודש מעולם היצירה וְאִנּוּן מָארֵי דְּגַדְפִין דְּאִתְמַר בְּהוּ והם בעלי כנפיים שנאמר בהם (יחזקאל א) וְאַרְבָּעָה פָנִים לְאֶחָת וְאַרְבַּע כְּנָפַיִם לְאַחַת לָהֶם. דְּאִלֵּין אִנּוּן דִּמְמֻנָּן עַל מָארֵי מַתְנִיתִין שאלה הם אותם הממונים על בעלי המשנה בהם כנגד עולם היצירה הנקרא רוח ולכן דְּרוּחֵיהוֹן פָּרְחִין מִנְּהוֹן הרוח שלהם פורחת מהם לעלות למעלה לקבל שפע.

ושואל למה כתוב אוֹ עַל הַבֵּיצִים, שאין להם כנפיים אִלֵּין אוֹפַנִּים דִּמְמֻנָּן עַל מָארֵי מִקְרָא הם רומזים לאופנים שבעשיה שממונים על בעלי מקרא. דִּבְגִין הַאי חִבּוּרָא כי בשביל זה החיבור יתגלה אור גדול בעולם ויגרום, וְהָאֵם שהאם הבינה רֹבֶצֶת עַל הָאֶפְרֹחִים בעלי משנה אוֹ עַל הַבֵּיצִים בעלי מקרא שכולם נהנים מהאור של הזוה"ק. ומה שכתוב לֹא תִקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים, הן נשמות של בעלי קבלה אִלֵּין אִנּוּן דְּאִתְמַר בְּהוֹן אלו הם שנאמר בהם בָּנִים אַתֶּם לַה' אֱלֹהֵיכֶם והם למעלה למעלה שאין שם שליטת הגלות בשום אופן. אִלֵּין רִבִּי שִׁמְעוֹן וְחַבְרוֹי וּמָארֵי מְתִיבְתָּא דְּעָבְדֵי הַאי חִבּוּרָא והם ג"כ רשב"י וחבריו וכן בעלי הישיבות שעושים זה החיבור.

וְהַאי חִבּוּרָא הָוָא כְּגַוְנָא דְּתֵבַת נֹחַ וזה החיבור של הזוה"ק הוא כמו תיבת נח ששרשה בבינה, באימא העליונה שמגינה על בניה דְּאִתְכַּנַּשׁ שנאספו בָּהּ כָּל מִין וָמִין, מהחיות והבהמות והעופות להנצל מימי המבול הָכִי מִתְכַּנְּשִׁין בְּהַאי חִבּוּרָא כָּל נִשְׁמָתִין כך ג"כ מתאספים לעסוק בזה החיבור כל הנשמות של הצדיקים דְּצַדִּיקַיָּא וְאַנְשֵׁי מִדּוֹת, שהם הספירות העליונות שנשמות של צדיקים מושרשות בהם דְּאִתְמַר בְּהוֹן שנאמר בהם (תהלים קיח) זֶה הַשַּׁעַר לַה' צַדִּיקִים יָבֹאוּ בוֹ, וְאָחַרַנִּין דְּלָא צַדִּיקִים, אִתְדַּחְיָן מִתַּמָּן ואחרים שאינם צדיקים אלא הם רשעים נדחים משם מהזוה"ק ומלהבין הסודות שבו. ואין להם חשק כלל להתעסק בו וזה ממש כמו תיבת נח שהיתה דוחה את הרשעים ואת הבהמות ואת החיות שקלקלו דרכם. וְכַד אִתְגַּלְיָא הַאי חִבּוּרָא בְּעָלְמָא, סַגִּיאִין מִתְכַּנְּשִׁין לְגַבֵּהּ וכאשר יתגלה זה החיבור שהוא הזוה"ק בעולם הרבה מאד בני אדם יתאספו אליו לעסוק בו וללמוד בו דְּאִתְמַר בְּהוֹן שנאמר בהם (דברים כט) כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה וְגוֹ', נשמות שנמצאות עתה בעולם וְאֶת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה, אלא שעומדות לרדת לזה העולם בְּהַאי חִבּוּרָא, עִמָּנוּ הַיּוֹם בזה החיבור כולם יתאספו להיות עמנו היום בלימוד ויהיה להם הגנה גדולה מהחיצונים וכוחות רעים. וְעָלַיְהוּ אִתְמַר ועליהם נאמר (דניאל יב) וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים שהם מצדיקים עצמם במעשיהם הטובים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד, כְּאִנּוּן כּוֹכְבַיָּא דִּיהוֹן קָיְמִין לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמַיָּא פי' כאותם כוכבים שיהיו קיימים לעולם ולעולמי עולמים, וְאִתְמַר בְּהוֹן ונאמר בהם וְהָיָה זַרְעֲךָ כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם, דְּאִיהוּ עַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא שהשמים הם עמוד האמצעי שהוא בחי' הת"ת, דְּאִיהוּ שעליו נאמר אַתָּה תִשְׁמַע הַשָּׁמַיִם, בחי' הת"ת וְלֹא כְּכוֹכְבַיָּא מִשְּׁמַיָּא דְּאִתְמַר בְּהוֹן ולא ככוכבים מאותם השמים של הס"א שנאמר בהם (ישעיה נא) כִּי שָׁמַיִם כֶּעָשָׁן נִמְלָחוּ, (תהלים קב) הֵמָּה יֹאבֵדוּ וְאַתָּה תַעֲמֹד.

רעיא מהימנא נשא קכ"ד ע"ב

(דניאל יב) וְהַמַשְׂכִּילִים יָבִינוּ, מִסִּטְרָא דְבִינָה והמשכילים הם הצדיקים יבינו ויתבוננו מצד הבינה שהיא הנשמה שלהם שבאה מעולם הבינה דאצילות, דְּאִיהוּ אִילָנָא דְחַיֵּי, בְּגִינַיְיהוּ אִתְמַר שהוא בינה דאצילות עיקר החיות והמוחין של אילן החיים שהוא פרצוף ז"א שנקרא "עץ החיים" בשבילם נאמר, (דניאל יב) וְהַמַשְׂכִּילִים יַזְהִירוּ כְּזוֹהַר הָרָקִיעַ ומפרש איך תאיר נשמתם באילן החיים בְּהַאי חִבּוּרָא דִילָךְ דְּאִיהוּ סֵפֶר הַזֹּהַר בזה החיבור שלך, שעל ידו אתה מחבר כל העולמות והפרצופים העליונים והתחתונים שהוא ספר הזוהר הקדוש כי יש בו סודות גדולים מאד וע"י שלומדים בהם ומבינים אותם מתקשרים העולמות, מִן זוֹהֲרָא דְאִימָּא עִלָּאָה תְּשׁוּבָה והוא מן הזוהר והאור של אמא העליונה דאצילות שנקראת תשובה כי התשובה בעולם הבינה. בְּאִלֵּין לָא צָרִיךְ נִסָּיוֹן באלו הסודות של הזוה"ק לא צריך נסיונות לעם ישראל לזכך אותם ע"י צער הגלות, אלא יזדככו ע"י לימוד זוה"ק, וּבְגִין דַּעֲתִידִין יִשְׂרָאֵל לְמִטְעַם מֵאִילָנָא דְּחַיֵּי, דְּאִיהוּ הַאי סֵפֶר הַזֹּהַר והיות ועתידים בני ישראל כולם לטעום באחרית הימים מאילן החיים שהוא עץ החיים שהוא זה הספר הזוה"ק ע"י קדושתו והסודות שבו והשמחה שהוא גורם בעולמות העליונים היות והוא עיקר התורה הקדושה, בזכות זה, יִפְּקוּן בֵּיהּ מִן גָּלוּתָא בְּרַחֲמֵי יצאו בו בלימוד הזוה"ק מן הגלות ברחמים גדולים בלא צרות וייסורים ומחלות ומלחמות. וְיִתְקַיֵּים בְּהוֹן ויתקיים בהם בעם ישראל, (דברים לב) יְהֹוָה שהוא שם הוי"ה ב"ה בָּדָד יַנְחֶנּוּ מן הגלות וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר שהוא חלק לגויים ושום קטרוג מן העליונים והתחתונים.

תיקוני הזוהר כ"ג ע"ב

אַדְּהָכִי בתוך כך שרשב"י דורש את הסודות הגדולים הללו הָא אֵלִיָּהוּ קָא נָחִית מֵעֵילָּא הרי רואים שאליהו הנביא זכור לטוב יורד מלמעלה כי בתחילת דבריו לעיל ראינו שרשב"י ביקש והשביע את אליהו ז"ל שיסייע לו, בְּכַמָּה חַיָּילִין דְּנִשְׁמָתִין וירד אליהו בכמה חיילות של נשמות שבאו לשמוע על הסודות של תיקון הנשמות, וְכַמָּה מַלְאֲכַיָּא סוּחְרַנֵּיהּ ועוד כמה מלאכים סביבו של אליהו הנביא שבאו לכבודו, וּשְׁכִינְתָּא עִלָּאָה והשכינה העליונה שהיא מלכות דאצילות. היא עֲטָרָה עַל כֻּלְּהוּ עטרה על הראש של כל אותן הנשמות, ופירושו, כֶּתֶר בְּרֵישׁ כָּל צַדִּיק כתר בראש כל צדיק וצדיק של נשמות הצדיקים, בְּהַהוּא זִמְנָא קָלָא אִתְּעַר בְּאִילָנָא דִלְעֵילָא בְּנִגּוּנָא באותו זמן של הדרוש, אז קול נתעורר באילן של מעלה שהוא עץ החיים פרצוף ז"א בחי' הקול העליון בניגון מיוחד ושמח, וְכַמָּה עוֹפִין דְּנִשְׁמָתִין שָׁרְיָין תַּמָּן בְּעַנְפוֹי וכמה עופות של נשמות שנולדו מזו"ן דאצילות שורים שם בענפי האילן, הֲדָא הוּא דִכְתִיב וזה הוא מה שכתוב (דניאל ד ח) רְבָה אִילָנָא וּתְקִיף וכו' גדל האילן ונתחזק שהוא אילן העליון, וְיֵימָא והקול אמר הָכִי כך, רִבִּי רִבִּי שהוא רשב"י אַנְתְּ הוּא אִילָנָא דִרְבָה וּתְקֵיף בְּאוֹרַיְיתָא אתה הוא דוגמת האילן הגדול העליון והחזק בתורה הקדושה כלומר ע"י סודות התורה שגילית, בְּעַנְפִּין דִּילָךְ דְּאִנוּן אֵבָרִין קַדִּישִׁין בענפים שלך שהם האברים הקדושים שלך, כַּמָּה עוֹפִין שָׁרְיָין תַּמָּן כמה עופות של נשמות שורות שם, דְּנִשְׁמָתִין קַדִּישִׁין כְּגַוְונָא דִלְעֵילָּא, דְאִתְמַר בֵּיהּ והם של נשמות קדושות כדוגמת הנשמות של עולמות העליונים שנאמר בהן (שם ט) וּבְעַנְפּוֹהִי יְדוּרָן צִפֳּרֵי שְׁמַיָּא ובענפיו יקננו צפרי השמים שהם נשמות שיוצאות מז"א, וְכַמָּה בְּנֵי נָשָׁא לְתַתָּא וכמה בני אדם למטה בעוה"ז יִתְפַּרְנְסוּן מֵהַאי (דף כד ע"א) חִבּוּרָא דִילָךְ יתפרנסו ויהיו ניזונים מזון רוחני המחיה אותם מהזוה"ק מזה החיבור המיוחד שלך, כַּד יִתְגַּלֵי לְתַתָּא בְּדָרָא בַּתְרָאָה בְּסוֹף יוֹמַיָּא כאשר יתגלה למטה בעוה"ז בדור האחרון בסוף הימים בזמן משיח צדקנו, וּבְגִינֵיהּ ובזכות ספר הזוה"ק והלימוד בו יתקיים מש"כ (ויקרא כה י) וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ וְגוֹמֵר ואז יבא משיח צדקנו ויגאלנו גאולת עולמים אמן.

תיקוני זוהר י"ז ע"א

כְּתִיב וְהַמַּשְׂכִּילִים יַזְהִירוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ וגו'. אִלֵּין אִנּוּן רִבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי וַחֲבֵרָיו וכו' אלה הם רשב"י והחבריא קדישא שהם תלמידיו, שרשב"י השכיל לגלות להם לחבריא קדישא כל סודות התורה והם הבינו את הסודות לכן נקראו המשכילים. דְּאִזְדָּהֲרוּ זְהִירוּ לְעֵילָּא כְּזֹהַר הָרָקִיעַ שהאירו אור גדול מאד למעלה בעולמות העליונים כאור הרקיע העליון. מַאי כְּזֹהַר מה הוא הפירוש כזוהר הרקיע. אֶלָּא כַּד עָבְדוּ הַאי חִבּוּרָא אלא כאשר עשו ותיקנו וחיברו את זה החיבור ספר הזוה"ק שמחבר כל הפרצופים העליונים והתחתונים אִסְתַּכָּמוּ עֲלֵיהּ לְעֵלָּא וְקָרְאוּ לֵיהּ סֵפֶר הַזֹּהַר וכו' הסכימו עליו מלמעלה בעולמות העליונים כל הפרצופים והספירות וקראו לספר הזה ספר הזוהר הקדוש, כי לפני כן קראו לו ספר הבהיר ואח"כ מן השמים קראו לו ספר הזוה"ק כי נמשכו הסודות מן זוהרא דאימא עילאה, מן האור העליון של אימא העליונה. בְּהַהוּא זִמְנָא דְאִתְחַבָּר הַאי חִבּוּרָא רְשׁוּתָא אִתְיָהִיב לְאֵלִיָּהוּ לְאַסְכָּמָא עִמְּהוֹן בֵּיהּ באותו זמן שנתחבר זה החיבור של הזוה"ק רשות ניתנה לאליהו הנביא זכ"ל להסכים עמהם בזוה"ק. וְכָל מָארֵי מְתִיבְתָּא דִּלְעֵלָּא ולכל בעלי הישיבות של מעלה שהיא ישיבתו של הקב"ה וְתַתָּא ולמטה בישיבות של העולמות העליונים שהוא מלאך מ"ט וְכָל חַיָּלִין דְּמַלְאָכִין עִלָּאִין וכל הצבאות של המלאכים העליונים דעולם היצירה וְנִשְׁמָתִין עִלָּאִין לְמֶהֱוֵי עִמְּהוֹן בְּאַסְכָּמוּתָא וּרְעוּתָא כַּחֲדָא ולכל הנשמות העליונות שבעולם הבריאה להיות עמהם עם רשב"י וחבריו בהסכמה אחת ורצון אחד:

 

עיונים והארות
 
 

א. בעת שהתכנסו התנא האלקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א והחבריא קדישא שעמו לחבר את ספר הזוהר הקדוש ניתנה להם רשות מהשמים לגלות בו סודות גדולים ועצומים והיה גלוי וידוע לפני בורא עולם שיבוא זמן בדור שבו בן ישי בא שמצבו של עם ישראל יהיה קשה ביותר ויהיו נודדים ממקום למקום וכו' ולכן בשל כל זאת הסכים הקב"ה לעשות את החיבור הזה ספר הזוהר הקדוש ע"י רבי שמעון בר יוחאי וכינס בו הי"ת נשמות עליונות מישיבה של מעלה ונשמות הצדיקים שכולם יהיו כלולים בספר הזוהר, וכל זאת כדי למצוא מנוחה לשכינה בגלות וחירות לה ולבניה - עם ישראל. זה מה שכתוב "גם ציפור מצאה בית ודרור קן לה" ונאמר "וקראתם דרור בארץ" המרמז על הגאולה השלמה.

ומוסיף הזוהר ואומר שזה החיבור - ספר הזוהר הקדוש הוא כמו "תיבת נח" שכל נשמות הצדיקים כלולים בו - "זה השער לה' צדיקים יבואו בו" וכאשר יתגלה זה החיבור בעולם בדור האחרון, רבים יתאספו ללמוד ולעסוק בו וכל אותם שיזכו לחלק בספר הזהר הקדוש, ינצלו מהמבול הנורא שישטוף את הדור האחרון. ספר הזוהר הקדוש יהיה כתיבת נח בעבורם להצילם - אשרי הזוכה.